چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر کارکردهای خودگفتاری بر اضطراب، اعتمادبهنفس و عملکرد سرویس بلند بدمینتون بود. تعداد 30 دانشآموز دختر بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و براساس امتیاز پیشآزمون به سه گروه خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و کنترل تقسیم شدند. در مرحلة اکتساب، شرکتکنندگان عبارات انگیزشی و آموزشی را قبل از اجرای مهارت با خود تکرار کردند. پرسشنامة بازبینیشدة اضطراب حالتی رقابتی- دو، در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد. نتایج نشان داد که اعتمادبهنفس و عملکرد گروه خودگفتاری انگیزشی در پسآزمون بهطور معناداری بهتر از گروه خودگفتاری آموزشی و کنترل است. اعتمادبهنفس دو گروه خودگفتاری پیشرفت معناداری دارد و گروه خودگفتاری انگیزشی پیشرفت معناداری را در عملکرد سرویس بلند نشان میدهد. درنهایت، عملکرد مهارت سرویس بلند بهطور معناداری توسط اعتمادبهنفس قابلپیشبینی است. براساس نتایج، خودگفتاری انگیزشی را میتوان برای بهبود عملکرد و اعتمادبهنفس بهکار برد و افزایش اعتمادبهنفس میتواند اثرهای تسهیلکنندة خودگفتاری را بر عملکرد تبیین کند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج متناقض در پژوهش¬های مختلف در ارتباط بین اضطراب و اعتمادبه¬نفس و عملکرد ورزشی، پژوهش حاضر درصدد تعیین تأثیر خودگفتاری شناختی و انگیزشی بر اضطراب، اعتمادبه¬نفس و عملکرد سرویس بلند بدمینتون در افراد مبتدی است.
علاوهبراین، نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه برای مقایسة اضطراب شناختی (196/0P= )، جسمانی (75/0P= )، اعتمادبهنفس (06/0P= ) و عملکرد سرویس بلند بدمینتون (06/0P= ) در سه گروه¬ خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و کنترل در مرحلة پیشآزمون، نشان¬دهندة نبود تفاوت معنا¬دار در میانگین امتیازات در پیش¬آزمون بود (972/0P= ).
آزمون ضریب همبستگی پیرسون (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطورکه نتایج جدول شمارة پنج نشان میدهد، ارتباط معناداری بین عملکرد و اعتمادبه¬نفس وجود دارد؛ درحالیکه این ارتباط برای متغیرهای اضطراب شناختی و جسمانی معنادار نبود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه¬گیری هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر خودگفتاری شناختی و انگیزشی بر اضطراب، اعتمادبه¬نفس و عملکرد سرویس بلند بدمینتون است.
پژوهش¬های انجامشده در این حوزه، از اثرهای سودمند خودگفتاری بر یادگیری و عملکرد تکلیف حرکتی در شرایط مختلف (افراد مبتدی، ورزشکاران ماهر، مهارت جدید و آموختهشده) و همچنین، مهارتهای ورزشی (اسکی، دوی سرعت، تنیس، بسکتبال، واترپلو و هندبال) حمایت می¬کنند (کرونی و همکاران، 2007؛ چانگ و همکاران، 2014؛ تیلور و همکاران، 2014؛ باوود و همکاران، 2014؛ هاردی و همکاران، 2015)؛ برای مثال، کرونی و همکاران (2007) در پژوهش خود تأثیر خودگفتاری انگیزشی و آموزشی را بر سه مهارت بسکتبال در ورزشکاران مبتدی بررسی کردند.
Psychology of Sport & Exercise, 10, 186-192.
Self-talk and competitive sport performance.
The relationships among competitive orientation, sport-confidence, self-efficacy, anxiety, and performance.