چکیده:
نقاشی معاصرایران در نگاه اول پویا و پرجنب و جوش به نظر می¬رسد. اما به عقیده برخی، این نقاشی ها بیگانه با هویت ملی و قومی است، و یا از نظر برخی دیگر دچار بحران هویت است. هنر نقاشی و تصویر سازی در دوره معاصر دچار تحولات و دگرگونی¬های چشمگیری شده است. اهمیت سیر تحولات، ویژگیها و کاربردهای تازه ایجاد شده در این دو مقوله در هنر معاصر، ما را به هدف پژوهش رهنمون می¬سازد. هدف این نوشتار بررسی تاثیرنگاه نقاشانه در آثار تصویر سازی چهار نقاش ایرانی، علی اکبر صادقی، محمد علی بنی اسدی، کریم نصرو فرشید شفیعی است. روش تحقیق در این پژوهش به توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع¬آوری اطلاعات به صورت اسنادی و میدانی است. یافته ها نشان می¬دهد. فاصله بین این دو در هم شکسته و در بسیاری از آثارهنرمندان معاصر مرز مشخصی وجود ندارد. همچنین با توجه به هویت ملی و قومی، سعی در مدرنیته کردن نقاشی و تصویرسازی با استفاده از سبکها و روی آوردن به هنر نوین با بکارگیری عناصر هنرهای سنتی و تجربیات نقاشی نوین غرب و ایجاد نوعی هماهنگی و توازن بین این دو هنر با استفاده از عناصر ملی ـ اعتقادی شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف این نوشتار بررسی تأثیرنگاه نقاشانه در آثار تصویر سازی چهار نقاش ایرانی، علی اکبر صادقی، محمد علی بنی اسدی، کریم نصرو فرشید شفیعی است.
واژههای کلیدی: نگاه نقاشانه، تصویرسازی، هنرمندان، نقاش ایرانی 1- مقدمه انتخاب زاویه دید یک هنرمند در نقاشی و تصویرسازی و خلق یک اثر، صرف نظر از کارکردهای مثبت آن بویژه در جهت انتقال بهتر مفاهیم و پیامهای هنرمند به مخاطب، خود دارای راههای مختلفی است که با شناخت علمی کارکردهای هریک از آنها میتوان دریچهای جدید به دنیای مخاطبین گشود و از این رهگذر، سطح کیفی آثار هنرمندان را نیز ارتقا بخشید.
در پژوهش حاضر، مختصری در مورد آنچه تاکنون در تصویرسازی متداول بوده اشاره میکند و سپس زوایای دید مختلف نگاه نقاشانه به آثار تصویرسازی هنرمندان نقاش ایرانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در کنارآن، آثار چند تن از هنرمندانی که در ایران، هم در حوزه نقاشی و هم در حوزه تصویر سازی هنر آفرینی داشتهاند بررسی شده است.
این آثار نشان می دهند که جوادی پور تصویرگری دانشگاه دیده و از اصول کلی نقاشی همچون طراحی، ترکیب بندی و رنگ آگاه است، درک درستی از سبک های واقعگرا (رئالیستی) و طبیعتگرا (ناتورالیستی) اروپایی دارد ودر به کارگیری تکنیکهای گوناگون چیره دست است.
کریم نصر که در دهه 80 به نقاشی روی آورد، چند اثر نیز برای کودکان تصویرگری کرد که قصه های شیرین شاهنامه فردوسی با تکنیک منوپرینت، با فاصله بسیار زیاد با آثار کودکانه دهه 70 او، قلمی نقاشانه دارد.