چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مقیاس سنجش کتاب های درسی دانشگاهی با استفاده از متن کاوی متون تخصصی و سازمان دهی الگوریتم نرم افزاری بوده است. با استفاده از کارکردهای هم رخدادی واژگان (وابستگی) و خوشه بندی متن، سیاهه وارسی برای ارزیابی کتاب های درسی دانشگاهی تهیه شده است. روش تحلیل هم رخدادی واژگان و به دنبال آن خوشه بندی این امکان را فراهم می آورد که ساختار روابط موضوعی در یک حوزه را درک نمود، و مصورسازی آن به درک شمای کلی این حوزه کمک می کند. پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی است و به روش تحلیل محتوا اجرا شده است. روش گردآوری داده ها، روش اسنادی (کتابخانه ای) و ابزار آن، سیاهه وارسی بوده است. سطح پردازش در این پژوهش تحلیلی است و به صورت خاص از روش تحلیل محتوای واژگان (هم رخدادی واژگان) و خوشه بندی سلسله مراتبی استفاده شده است. نمونه در این پژوهش برابر با جامعه آماری و شامل مقالات پژوهشی منتشر شده به زبان انگلیسی موجود در پایگاههای اسکوپوس، ابسکو و ساینس دایرکت در حوزه موضوعی نگارش کتاب های دانشگاهی است که در مجموع 10000 مقاله انگلیسی بررسی شد و شبکه هم رخدادی واژگان با استفاده از نرم افزارهای وی او اس ویور، اس پی اس اس و پا^ک^~ ترسیم شده است. برای طراحی الگوی سیستم نرم افزاری اعتباریابی کتاب های دانشگاهی مبتنی بر متن کاوی با استفاده از هم رخدادی واژگان و تحلیل متون، 4 شاخص تعیین شد که عبارت اند از: گفتمان علمی، ارزیابی نگارش، نوشتار دانشگاهی، اصول نوشتار دانشگاهی؛ و با استفاده از هم رخدادی واژگان و خوشه بندی متن، 14 مولفه سواد علمی، عبارات نوشتاری در گفتمان، دستورالعمل عبارات نوشتاری در گفتمان علمی، اجزای دستورالعمل عبارات نوشتاری در گفتمان علمی، ابزارهای ارزیابی نوشتار دانشگاهی، یادگیری مهارت نوشتار، ارزیابی مهارت نوشتاری، بازبینی و بازنگری، مهارت نوشتار دانشگاهی، مشخصات جمعیت شناختی نوشتار آکادمیک، مشخصات فیزیکی ارزیابی نگارش، اصول نوشتار دانشگاهی، ارزیابی اصول نوشتار دانشگاهی، نتیجه ارزیابی اصول نوشتار دانشگاهی و تاثیر ارزیابی اصول نوشتار دانشگاهی شناسایی شدند. با استفاده از ترسیم نقشه علمی می توان روابط بین مفاهیم در متون را کشف نمود و مبانی جدیدی را استخراج کرد که در این پژوهش با استفاده از ترسیم نقشه علمی مقالات حوزه نوشتار دانشگاهی، شاخص ها و مولفه های ارزیابی متون درسی تعیین شدند.
خلاصه ماشینی:
با استفاده از کارکردهای همرخدادی واژگان (وابستگی) و خوشهبندی متن، سیاههوارسی برای ارزیابی کتابهای درسی دانشگاهی تهیه شده است.
متنکاوی همانند دادهکاوی به معنای کاربرد الگوریتمها و روشهای آماری برای یافتن الگوهای جدید است با این تفاوت که کاوش در متنها، بهجای پایگاه دادهها صورت میگیرد که بدین منظور متنها باید از قبل توسط فنون بازیابی اطلاعات، استخراج Maccain Shiffrin Borner Boyak Reid Chen Scientometrics اطلاعات و پردازش زبان طبیعی پردازش شوند (هارست 1 ،2003، به نقل از کرمی، 1386).
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کتابهای درسی دانشگاهی با استفاده از متنکاوی متون تخصصی و سازماندهی الگوریتم نرمافزاری برای طراحی است.
مدل مفهومی سیستم نرمافزار ماشینی کتابهای دانشگاهی مبتنی بر روش متنکاوی چگونه است؟ پیشینۀ پژوهش ترسیم نقشۀ علمی و کشف روابط جدید با روشهای مختلفی انجام میگیرد که یکی از این روشها تحلیل همرخدادی واژگان است.
Kamada Kawai Fruchterman Reingold Schvaneveldt Chen De Moya-Anegón Garfield Morris CitNetExplorer روش تحقیق مدل مفهومی تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1 مدل مفهومی مراحل تحلیل همرخدادی واژگان روش تجزیهو تحلیل دادهها شناسایی زمینههای علمی برجسته و در حال ظهور و ساختار روابط موضوعی هر علم برای سیاستگذاری علمی آن حوزه ضروری است (راویکومار 1 ، 2015).
Small Griffith Callon LEXIMAPPE Law Whittaker Cambrosio Courtial Looze Lemarie CAIR Coulter VOS Viewer de Castro Frazzon D'Auria Tregua Gudanowska Olszewska Szpilko ابزار تحلیل و مصورسازی شبکههای کتابسنجی نرمافزار وی ا اس ویوور، نرمافزاری کاربردی برای مصورسازی شبکههای کتابسنجی است.
برای رسیدن به اهداف موردنظر این پژوهش، لازم است نرمافزار مورد استفاده، علاوه بر قابلیت نمایش شبکههای همرخدادی واژگان، امکان نمایش ماتریس همرخدادی، ویرایش نقشهها و نیز ترسیم و نمایش آنها برحسب مقاطع زمانی مختلف را نیز داشته باشد.