چکیده:
هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه رضایت - وفاداری دانشجو به دانشگاه جامع دولتی است. جامعهآماری پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر تحصیلاتتکمیلی در حال تحصیل و دانشآموختگان دانشگاه یزد بودند که حداقل یک دوره تحصیلی (کاردانی یا کارشناسی) خود را قبلا در دانشگاه یزد با موفقیت گذراندهاند و مجددا برای دورهی بالاتر (کارشناسیارشد یا دکتری) به این دانشگاه مراجعه کردهاند (2440 =N ) که از این تعداد، 315 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. روایی پرسشنامه به شیوههای محتوایی، صوری، تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن بهشیوه همسانی درونی و بازآزمایی محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 94/ 0 و برای عاملها بین 74/ 0 تا 94/ 0 محاسبه شد که نشاندهنده همسانی درونی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج این تحلیلها نشان داد که این پرسشنامه با دو عامل «رضایت از دانشگاه»، «وفاداری دانشجو به دانشگاه» از پایایی و روایی مناسب برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
ادراک کیفیت خدمات در روابط آموزشی مبتنی بر نظر افراد است و تعامل بین دانشجویان و عوامل سازمانی به طور قابل توجهی بر 4 Temizer & Turkyilmaz 5 Helgesen & Nesset 6 Dehghan 7 Lin & Wu 8 Vianden & Barlow احساسات و افکار دانشجویان در مورد دانشگاه اثر میگذارند.
) ضروری و مهم باشد و به عنوان مهم ترین عامل رقابت در دنیای کسب و کار مدرن و به طور خاص در دانشگاه خودنمایی میکند لذا در این زمینه سعی شده است ابزاری مناسب جهت سنجش رضایت - وفاداری دانشجویان طراحی و اعتباریابی شود که این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سؤالات ذیل است : ١- مؤلفه های مربوط به پرسشنامه رضایت - وفاداری دانشجو به دانشگاه چیست ؟ ٢- آیا پرسشنامه رضایت - وفاداری دانشجو به دانشگاه از روایی و پایایی کافی برخوردار است ؟ پیشینه پژوهش توجه به موضوع وفاداری مشتریان در مبحث بازاریابی، به تلاش های کوپلند٩(١٩٢٣) و چرچیل ١٠(١٩٤٢) باز میگردد، اما تحقیقات بر روی وفاداری مصرف کننده خدمات در اوایل دهه ١٩٨٠ انجام شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) مؤلفه های مربوط به پرسشنامه رضایت - وفاداری دانشجو به دانشگاه چیست ؟ شهرت دانشگاه امروزه بسیاری از سازمان ها به این باور رسیده اند که نام و نشان تجاری یکی از باارزش ترین داراییهای آنهاست (بحرینیزاده و ضیایی، ١٣٩١) و یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در تبلیغات محیطی محسوب میشود (بخشیزاده ، کردنائیج ، خداداد حسینی و احمدی، ١٣٩٥).