چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خلاقیت با هوش هیجانی در بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان لرستان انجام شده است؛ برای تبیین نظری مسئله از نظریات حوزه خلاقیت و هوش هیجانی استفاده شده است. روش تحقیق این پژوهش کمی (پیمایش) و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است. جامعه آماری، دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان لرستان در سال تحصیلی97-98 را شامل میشود. بر مبنای طبق فرمول کوکران 100 دانشجو معلم به عنوان حجم نمونه انتخاب شد و مطابق نمونهگیری احتمالی طبقهای از این تعداد پنجاه دانشجو دختر و پنجاه دانشجو پسر در سه رشتهی علوم تربیتی، دبیری تاریخ و مشاوره انتخاب شدند. این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد خلاقیت سلطانی و پرسشنامه هوش هیجانی بار استفاده کرده است. همچنین برای بررسی میزان ارتباط بین متغیرهای اصلی از روش همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس چندگانه از نرمافزار spss استفاده گردید؛ یافته های تحقیق نشان می¬دهد که بین میانگین نمرهی دانشجویان در خلاقیت از نظر گرایش تحصیلی مختلف با هوش هیجانی رابطه و همبستگی معناداری وجود دارد. متغیرهای خلاقیت و هوش هیجانی را در جهت مثبت پیش بینی می کند و بین دانشجویان دختر و پسر ازنظر میزان هوش هیجانی و خلاقیت تفاوت معناداری وجود ندارد. استدلال مقاله براین است که با افزایش خلاقیت در دانشجویان میزان آرامش خاطر و هوش هیجانی آنان افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
به تصویر صفحه مراجعه شودجدول1-توصیفات آماری آزمونT به تصویر صفحه مراجعه شود جدول2-آزمونTمستقل برای متغیر جنسیت سؤال: آیا بین هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان لرستان تفاوت وجود دارد؟ جهت پاسخ به این سؤال از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد و اطلاعات حاصل در جدول 3و4 ارائه گردیده است.
به تصویر صفحه مراجعه شودجدول3-توصیفات آماری آزمون تحلیل واریانس جدول4-آزمون معناداری تحلیل واریانس چند متغیری برای متغیر جمعیت شناختی جنسیتبه تصویر صفحه مراجعه شود سؤال : آیا بین خلاقیت و هوش هیجانی دانشجویان رشتههای دبیری تاریخ،علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان لرستان تفاوت وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد و اطلاعات بهدستآمده در جدول5و6 ارائه گردید.
بزرگتر هستند پس فرض صفر تائید و فرض خلاف رد میگردد به این معنا که طبق آزمون تحلیل واریانس چند متغیره؛هیچ تفاوتی بین هوش هیجانی و خلاقیت دانشجویان رشتههای علوم تربیتی،دبیری تاریخ و مشاوره دانشگاه فرهنگیان لرستان ،وجود ندارد و اگر تفاوتی دیده میشود به دلیل خطای اندازهگیری میباشد .
بیشتر است در نتیجه فرض صفر تائید و فرض خلاف رد میگردد بدین معنا که بین خلاقیت و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان لرستان همبستگی و رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد.