چکیده:
این مقاله با هدف بررسی و شناخت بیشتر وظایف و مسؤولیتهای متصدی حملونقل در قبال خسارت کالا میباشد. از آنجایی که حملونقل بینالمللی کالا نقش اساسی در تجارت بینالمللی ایفا میکند، علاوه بر فروشندگان و خریداران کالا، متصدیان حملونقل در این خصوص به عنوان یکی از ارکان اصلی و اساسی، تلقی میشوند. همچنین متصدیان حملونقل دریایی در جابهجایی کالا در عرصه بینالمللی نقش ویژهای دارند. تعریف وظایف و مسؤولیت آنها درابعاد بینالمللی خصوصاً در زمینه مراقبت از کالا و ایمنی آن، قانونمند شدن فعالیت آنها را به دنبال دارد. کنوانسیون هامبورگ به طور مفصل در مورد مسؤولیتها بحث کرده است اما چون حملونقل دریایی کالا که امروزه به شیوههای مدرن انجام میگیرد خصوصاً با ظهور مبادلات الکترونیکی، تجدید نظر در مسؤولیتها برای هماهنگی و مراقبت از کالا در روابط متصدیان حملونقل با صاحبان کالا از اهمیت ویژهای برخوردار است که به نظر میرسد کنوانسیون روتردام نیز در این راستا تنظیم شده است و به بررسی و تکمیل و شفافسازی این موضوع (حملونقل) میپردازد. نتایج این پژوهشها نشان میدهد که مسؤولیت حمل کنندگان کالا و محمولات با توجه به قراردادهای منعقده فیمابین آنان و صاحبان کالا و ... جمیع شرایط تأثیرگذار بر مسؤولیت آنها نیز دارای اهمیت شایانی است و برای توسعه و پیشرفت در این زمینه ضروری است که مقررات کاملتر و دقیقتری وضع شود که به نظر میرسد کنوانسیون روتردام تا حدی توانسته است به این مهم دست یابد.
خلاصه ماشینی:
کنوانـسیون هـامبورگ به طور مفصل در مورد مسؤولیت ها بحث کـرده اسـت امـا چـون حمـل ونقـل دریایی کالا که امروزه به شیوههای مدرن انجـام مـی گیـرد خـصوصا بـا ظهـور مبادلات الکترونیکی ، تجدید نظر در مسؤولیت ها برای همـاهنگی و مراقبـت از کالا در روابط متصدیان حمل ونقل با صاحبان کالا از اهمیت ویژهای برخـوردار است که به نظر می رسد کنوانسیون روتردام نیز در این راستا تنظیم شده است و به بررسی و تکمیل و شفافسازی این موضوع (حمل ونقل ) مـی پـردازد.
در ماده ١٧ روتردام هم به اماره مسؤولیت استناد شده است و مستلزم دو عنصر می باشد: در این کنوانـسیون مقـرر شده است که در طول دورهای که متصدی حمل ، مسؤول کالا بوده و در نتیجه اگر کـالا از دست رود یا آسیب ببیند یا تأخیر ایجاد شود.
به عنـوان مثـال در بنـد ٤ ماده ٥ کنوانسیون هامبورگ در خصوص اماره تقـصیر ایـن طـور مقـرر شـده اسـت : در صورت از بین رفتن یا خسارت کالا در آتش سوزی ، متصدی حمل ونقل زمانی مـسؤول است که مدعی اثبات نماید آتش سوزی در اثر قصور و مسامحه متصدی یا خدمه او بـه وقوع پیوسته است .
از نظر کنوانسیون هامبورگ ، تأخیر عبارت اسـت از عـدم تحویـل کـالا در بنـدر در تاریخ معین شده و در صورت فقدان توافق بر تاریخ تخلیه ، ملاک تاریخی است کـه بـه طور معقول کالا باید در آن زمان تحویل داده شود.