چکیده:
این مقاله، با هدف مطالعه نقش رسانه در میزان پایبندی عملی معلمان شهرستان دهلران به دین انجام شده است. براساس جدول مورگان، حجم نمونه 300 نفر محاسبه شده است که با روش نمونهگیری سهمیهای (جنس و مقطع آموزشی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای ترکیبی محققساخته و دیگرانساخته است که پس از تایید اعتبار آن توسط صاحبنظران، پایایی پرسشنامه «میزان پایبندی عملی به دین» با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (71/0)، محاسبه و مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها تفاوتی معنادار در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخگویان، با توجه به«جنسیت» و «مقطع آموزشی» آنان را نشان داد. برایناساس، هیچ تفاوت معناداری در «میزان پایبندی عملی به دین» پاسخگویان، با توجه به سایر متغیرهای زمینهای مورد مطالعه، و همچنین «نوع رسانه مورد استفاده» و «میزان استفاده از رسانه مورد استفاده» آنها، وجود نداشت. در نهایت فقط متغیرهای «مقطع آموزشی ابتدائی» و «جنسیت» توانستند وارد مدل رگرسیونی عوامل تببینکنندة «میزان پایبندی عملی به دین» شوند و به میزان 6/4 درصد از تغییرات آن را تبیین نماید.
خلاصه ماشینی:
میزان پایبندی عملی به دین و ارتباط آن با نوع و میزان استفاده از رسانهها (مطالعه موردی: معلمان شهرستان دهلران) اصغر میرفردی / دانشیار بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی دانشگاه شیراز amirfardi@shirazu.
براساس منطق مورداشاره در آنچه شرح داده شد، میتوان میزان پایبندی عملی معلمان موردمطالعه به دین را با نظر به ویژگیهای زمینهای آنها در پیوند با جامعة شبکهای نیز متفاوت از هم دانست.
برای آزمون فرضیههای تحقیق، ابتدا آنها را به هشت رابطه علی تقسیم کردیم: ـ تفاوت معناداری در میزان پایبندی عملی به دین با توجه به «نوع رسانه» مورد استفاده وجود دارد.
در یک جمعبندی میتوان گفت: برای قشر معلم در جامعة موردمطالعه، رسانههای غالب در عصر حاضر، تحت تأثیر ساختار رسانهای آموزش و پرورش قرار گرفتهاند، بهگونهایکه تفاوت معناداری در میزان پایبندی عملی به دین در بین معلمان پاسخگو با نظر نوع رسانه مورداستفاده و میزان استفاده از آنها وجود نداشت.
از جانب دیگر باید اشارهکرد که اگرچه وزارت آموزش و پرورش بهخوبی توانسته با برنامهریزیهای صحیح، نقش منفی استفاده از رسانهها (در زمینة میزان پایبندی عملی به دین) را بر معلمان خنثا کند، ولی در درون جامعه معلمی، شکافی عمیق در این زمینه و در بین معلمان مقاطع مختلف آموزشی وجود دارد.
در تحلیل سایر نتایج پژوهش نیز، نبود تفاوت در میزان پایبندی عملی معلمان بهدین با نظر به «سطح تحصیلات»، «محل سکونت»، «قومیت» و «وضعیت تأهل» آنها را میتوان معلول ساختار رسانهای نهاد آموزش و پرورش دانست.
,2011, "Measuring Religiosity in a Magority Muslim Context: Gender, Religious Salience and Religious Experience among Kuwaiti College Students- A Research Note", Journal for the Scientific Study of Religion, V.