چکیده:
هدف از این پژوهش ارائه مدل عدالت آموزشی برای آموزش و پرو رش کشور بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی که در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. ابتدا مضامین عدالت آموزشی در آموزش و پرورش با استفاده از روش تحلیل مضمون استقرایی و بر اساس کل حوزه پژوهش 73 مورد مقولات مندرج در پایگاهها از سال 2001 تا 2017 بود شناسایی گردید. در نتیجه 82 مضمون پایه، 12 مضمون سازمان دهنده مشارکت جمعی، تصمیم سازی عادلانه، همه جانبه نگری برنامه درسی، شایسته سالاری، پوشش دادن همه مخاطبان، توجه به وضعیت بهداشتی فراگیران، مدیریت بهینه منابع، توانمند سازی فراگیران، بهبود فرآیند ارزشیابی، ارتقای کیفیت آموزش و تعامل منصفانه و سه دسته مضمون فراگیر تحت عنوان: 1- بستر سازی عادلانه توزیع منابع 2- بهره مندی عادلانه از منابع 3- شایسته پروری شناسایی شد. با استفاده از روش هولستی پایایی در بخش کیفی 99/0 به دست آمد. در ادامه با توجه به مضامین شناسایی شده پرسشنامه ای جهت اعتبار یابی مدل با 82 گویه طراحی گردید که با استفاده از آلفای کرونباخ پایانی آن 76/0 بدست آمد. جامعه پژوهش در بخش کمی کلیه مدیران و معاونین مدارس با تعداد 170645 بود. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بود که تعداد 384 نفر نمونه تعیین گردید. جهت اعتبار یابی مدل پژوهش از روش تحلیل عاملی تآییدی استفاده گردید. همه مضامین با بار عاملی بالا مورد تایید قرار گرفتند که نشان از اعتبار بالای مدل بود. .
خلاصه ماشینی:
براساس تحليل هاي حاصل ٨٢ مضمون پايه ، دوازده مضمون سازمان دهنده مشارکت جمعي، تصميم سازي عادلانه ، همه جانبه نگري برنامه درسي، شايسته سالاري، پوشش دادن همه مخاطبان ، توجه به وضعيت بهداشــتي فراگيران ، مديريت بهينه منابع ، توانمندسازي فراگيران ، بهبود فرآيند ارزشيابي، ارتقاي کيفيت آموزش و تعامل منصفانه و سه دسته مضمون فراگير تحت عنوان : بسترسازي عادلانه توزيع منابع ، بهره مندي عادلانه از منابع ، شايسته پروري شناسايي شد.
نوع آموزش به فراگيران متناسب با شرايط آن ها و آموختن مهارت ها به دانش آموزان همه سطوح و استفاده از محتواي آموزشي نوين که منجر به نهادينه کردن عدالت آموزشــي ميشود در آيات سوره هاي مبارکه کهف آيه ۶٧، انبياء آيه ٨٠، لقمان آيات ١۴و١٧و١٨و١٩، و حديد آيه ٢۵ و در خطبه ٣٣ و ١٠۵ نهج البلاغه نيز بيان شــده اســت (گل دهان ، ١٣٩۵).
تأمين عدالت ▪سال سوم 0 در نهاد آموزش و پرورش نيز در کنار ديگر نهادها، بعد از انقلاب اســلامي مورد توجه ▪پشايميازر ٧پي٩پ٣ي٨١ قــرار گرفت که هدف آن کاهش فاصله طبقاتي ميان اقشــار گوناگون جامعه ، توزيع و برخورداري مناســب از امکانات و منابع اصلي اســت .
Eshuchi و کتابخانه هــا که به تفکيــک ۶٣ مقاله ، ۶ پايان نامه ، ١ کتاب و ١ ســند تحول بنيادين ١٥ آموزش و پرورش ، اســناد آموزشي در دسترس ، مقالات در پايگاه ها، و وب سايت هاي معتبر در حوزه عدالت آموزشــي از ســال ٢٠٠١ تا ٢٠١٧ که در پايگاه هاي داده نمايه شده اند را تشکيل داده است که به صورت هدفمند براساس اهداف و مؤلفه هاي پژوهش نمونه گيري و مورد بررســي عميق قرار گرفت .