Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دختران دو گروه از مادران با همکاری بالا و پایین در امور تحصیلی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 87 تا 108)

هدف از پژوهش حاضر مقایسه پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دو گروه از دختران دوره دوم متوسطه شهر بیرجند بود که برحسب میزان مشارکت بالا و پایین مادران آنها در امور تحصیلی انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی -مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 بود و گروههای نمونه مورد مقایسه، در مجموع شامل 60 آزمودنی بودند که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گرد آوری داده های پژوهش ابتدا در مرحله اول پرسشنامه "ادراک از مشارکت مادران در امور تحصیلی فرزندان" روی 180 آزمودنی اجرا شد و پس از محاسبه نمرات اکتسابی دانش آموزان در این پرسشنامه دو گروه 30 نفری (یک گروه با کمترین نمرات و یک گروه با بیشترین نمرات) به عنوان گروههای نمونه و برای مقایسه با هم انتخاب شدند. در مرحله دوم، معدل نمرات پیشرفت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و خرده مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، برگرفته از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که دو گروه نمونه از نظر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دارای تفاوت معنادار بودند اما در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار میان دو گروه مشاهده نگردید. به عبارت دیگر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دختران مادران با مشارکت بالا به طور معنا دار بیشتر از دختران مادران با مشارکت پایین بود اما پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معنادار آماری با هم نداشت.

The current study aimed at comparing academic achievement, motivation and self-efficacy of high schools girls based on their mothers’ engagement with children’s learning. The research method was descriptive and causal- comparative. The population of the study comprised all senior high school girls in Birjand in academic year 2014-2015. The sample included 60 students who were selected through multi-stage sampling method. The first phase of data collection was carried out by administering “Perception of Mothers’ Engagement in Children’s Learning” Questionnaire to 180 students. Based on the obtained scores, two groups with lowest and highest scores were chosen and assigned to two sampling groups. In the second phase of data collection, students’ GPAs, Vallerand academic achievement scale, and academic self-efficacy subscale (extracted from Motivated Strategies for Learning Questionnaire) were utilized. The obtained data were analyzed by multivariate analysis of variance. The results showed that there was a significant difference between the two groups regarding motivation and self-efficacy; however, no difference was observed between the two groups concerning their academic achievement.

خلاصه ماشینی:

برای گردآوری داده های پژوهش ابتدا در مرحلۀ اول پرسشنامۀ "ادراک از مشارکت مادران در امور تحصیلی فرزندان " روی ١٨٠ آزمودنی اجرا شد و پس از محاسبۀ نمرات اکتسابی دانش آموزان در این پرسشنامه دو گروه ٣٠ نفری(یک گروه با کمترین نمرات و یک گروه با بیشترین نمرات ) به عنوان گروههای نمونه و برای مقایسه با هم انتخاب شدند. Snyder, Shorey, Cheavense, Pulvers, Adams & Wiklund 4. David, Ball, Davies & Reay فرضیه های پژوهش الف ) انگیزش تحصیلی دختران مادران با مشارکت بالا بیشتر از دختران مادران با مشارکت پایین است . نتایج آزمون کرویت بارتلت نشان داد که همبستگی لازم میان متغیرهای وابسته (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی) وجود دارد( ٠٠٠١ جدول ٧: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٧ حاکی از آن است که مقدار F چندمتغیری در سطح ٠٠٠١ جدول ٨: نتایج تحلیل واریانس تک متغیری (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ٨ نشان میدهد که F محاسبه شده برای همۀ مؤلفه های انگیزش تحصیلی در سطح ٠٠١ با توجه به میانگین دو گروه ، دخترانی که مشارکت مادران آنها در امور تحصیلی بیشتر بوده است از انگیزش تحصیلی بیشتری نسبت به دختران مادران با مشارکت کمتر برخوردارند. با توجه به تفاوت معنادار دو گروه در همۀ مؤلفه های انگیزش تحصیلی، این نتیجه حاصل میشود که انگیزش تحصیلی دختران مادران با مشارکت بالا در سطح ٠٠١ فیگر و بروستر٢ (١٩٩٩) معتقدند که همکاری والدین دارای منافعی برای فرزندان ، والدین و همینطور کادر مدرسه است و فهرستی از این منافع را مطرح کرده اند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.