چکیده:
نارساخوانی رایج ترین نوع ناتوانی یادگیری خاص است که به تاخیر و نارسایی در توانایی خواندن مربوط می شود و با نارسایی قابل ملاحظه در پیدایش مهارتهای شناخت واژگان و فهم مطالب خوانده شده مشخص می شود. با توجه به ارتباط عملکرد خواندن با خود-تنظیمی، یکی از روش هایی که می تواند به دانش آموزان نارساخوان کمک کند، آموزش خود-تنظیمی است. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر4، شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بود. طرح تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 27 دانش آموز مبتلا به نارساخوانی شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (گروه آزمایشی 13 نفر و گروه گواه 14 نفر) جای دهی شدند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شده است. آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به صورت گروهی در ده جلسه برای گروه آزمایشی ارائه شد، اما گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان به طور معناداری تاثیر می گذارد (0/001>P). بنابراین آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به دانش آموزان نارساخوان کمک می کند تا فرایندهای تنظیم اهداف، خود-کنترلی و خود-ارزشیابی را مدیریت کنند. پیشنهاد می شود که این مداخله در آموزش دانش آموزان نارساخوان به کار گرفته شود.
The aim of the present research4 was to identify the effects of self-regulation strategies training on academic self-efficacy and reading performance of students with dyslexia. This quasi-experimental study had a pretest-posttest control group design. The sample of the study comprised 27 students with dyslexia in Rasht in academic year 2016-2017 who were selected by convenience sampling method and assigned to experimental (N=13) and control groups (N=14). The instruments consisted of Morgan-Jinks Student Efficacy Scale (1999) and Reading & Dyslexia Test (Karami Nouri & Moradi, 2008). The experimental group received ten sessions of self-regulation strategies training; however, no intervention was implemented for the control group. The results of MANCOVA showed that self-regulation strategies training significantly improved academic self-efficacy and reading performance of students with dyslexia (P<0.001). Hence, self-regulation strategies training assist students with dyslexia in goal regulation, self-control and self-appraisal processes. It is suggested that this intervention be utilized for teaching students with dyslexia.
خلاصه ماشینی:
از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر٤، شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بود.
نتایج پژوهشهای انجام شده در این زمینه نشان داده است که آموزش راهبردهای خود-تنظیمی میتواند با بهبود خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان همراه باشد (مک دانا٨ و همکاران ، ٢٠١٦؛ کیزیلچک ٩ و همکاران ، ٢٠١٧؛ یارمحمدیان و همکاران ، ١٣٩٤؛ لطیفی و استکیآزاد، ١٣٩٤).
با توجه به شیوع بالای اختلال نارساخوانی و ایجاد آسیبهای متعدد در حوزه های شناختی، اجتماعی، خانوادگی و تحصیلی (هیو-توماس ١٠ و همکاران ، ٢٠١٧) و همچنین کمبود پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه ، پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شده است .
برای بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان از تحلیل کوواریانس استفاده شده است .
برای بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان از تحلیل کوواریانس استفاده شده است .
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) نمرات مؤلفه های عملکرد خواندن در دو گروه آزمایشی و گواه (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول ٥، نتایج نشان می دهد که میان دو گروه آزمایشی و گواه در مؤلفه های عملکرد خواندن تفاوت وجود دارد (٠٠٠١ بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بود.
نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خود-تنظیمی منجر به افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان نارساخوان میشود (٠٠٠١ پژوهش حاضر همسو است .