چکیده:
با توجه به اهمیت سبکهای تصمیمگیری خرید، در این مقاله سعی شده است تا براساس مدل اسپرولز و کندال سبکهای تصمیمگیری خرید در بین گروههای سنی مختلف مصرفکنندگان ایرانی که از فروشگاههای مواد غذایی بزرگ در سطح شهر تهران خرید میکنند، شناسایی و اولویتبندی شوند. برای دسترسی بهتر به جامعه آماری، بخش مرکز شهر تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان جامعه آماری پژوهش حاضر انتخاب شد. سپس براساس فرمول کوکران 2100 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده از نمونهگیری در دسترس در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه حضوری است. نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس، جهت شناسایی سبکهای تصمیمگیری خرید در بین گروههای سنی مختلف مصرفکنندگان ایرانی بیانگر آن بود که شش سبک از هشت سبک در بین گروههای سنی مختلف مصرفکنندگان ایرانی تفاوت معناداری وجود دارد و در دو سبک تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل تکنیک تاپسیس، جهت اولویتبندی
سبکهای تصمیمگیری خرید در بین گروههای سنی مختلف مصرفکنندگان ایرانی بیانگر این موضوع است که سبک ایدهآلخواهی و آگاهی به کیفیت کالا اولویت اول گروههای سنی نوجوانان، جوانان، میانسالان و بزرگسالان و سبک آگاهی به قیمت و ارزش مورد تبادل اولویت اول گروه سنی سالمندان میباشند.
خلاصه ماشینی:
همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل تکنیک تاپسیس ، جهت اولویت بندی سبک های تصمیم گیری خرید در بین گروه های سنی مختلف مصرف کنندگان ایرانی بیانگر این موضوع است که سبک ایده آلخواهی و آگاهی به کیفیت کالا اولویت اول گروه های سنی نوجوانان ، جوانان ، میانسالان و بزرگسالان و سبک آگاهی به قیمت و ارزش مورد تبادل اولویت اول گروه سنی سالمندان میباشند.
شناسایی تفاوت های مشاهده شده سبک های تصمیم گیری خرید در بین گروه های سنی مختلف مصرف کنندگان ایرانی با استفاده از آزمون تعقیبی توکی : ١- سبک ایده آلخواهی و آگاهی به کیفیت کالا مقایسه گروه سنی نوجوانان با سایر گروه ها بیانگر این موضوع میباشد که وجود تفاوت معنادار مشاهده شده بین گروه سنی نوجوانان و سالمندان است .
همان گونه که از نتایج تحقیق حاضر استخراج شد، سبک آگاهی به قیمت و ارزش مورد تبادل به عنوان اولویت نخست مصرف کنندگان ایرانی در گروه سنی سالمندان و به عنوان اولویت دوم گروه های سنی نوجوانان ، جوانان ، میانسالان و بزرگسالان انتخاب شد، از این رو با توجه به اهمیت این موضوع ، مدیران ارشد صنایع و فروشگاه ها باید سیاست های قیمت گذاری را به گونه ای تدوین کنند که انگیزه افراد برای خرید افزایش پیدا کند، برای مثال به منظور کسب مزیت نسبت به رقبا و جذب مشتریان حساس به قیمت ، پیشنهادهای تخفیفی متنوعی را به صورت دورهای ارائه کنند.
(2002)The influence of Internet shopping mall characteristics and user traits on purchase intent, Irish Marketing Review, 15(2): 25-34 [19] Parakash G&etal (2018)Application of consumer style inventory (CSI) to predict young Indian consumer’s intention to purchase organic food products, Journal of Food Quality and Preference, 68: 90–97 [20] Erikson N.