چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی یادگیری مشاهدهای بر ترویج رفتارهای فراشناختی دانش آموزان در تکلیف چیپ فوتبال بود. چهل و دو دانش آموز داوطلب 11 تا 13 سال از منطقه 2 شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به سه گروه کنترل، مشاهده الگوی ماهر و مشاهده الگوی ماهر به همراه فعالیت فراشناختی تقسیم شدند. میزان فعالیت فراشناخت با استفاده از پر کردن پرسشنامه فراشناخت توسط دانش آموزان قبل و بعد از مداخله ارزیابی شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون مقایسه زوجی، آنوا و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری را بین پیش آزمون و پس آزمون نشان داد. بررسی نتایج حاکی از این است که علاوه بر تاثیر استراتژی های فراشناختی بر بهبود رفتار فراشناختی، یادگیری مشاهدهای نیز یکی از راه های تاثیرگذار برای بهبود رفتار فراشناختی در کلاس درس تربیت بدنی می باشد.
خلاصه ماشینی:
این پژوهشها بر اثرهای مثبت نقش فعالیتهای فراشناختي بر يادگيري تكليف جديد (صادقي و محتشمي، 2010) و مهارت حل مسئله (براون 4 ، 1980) اشاره کردهاند؛ اما درزمینة مهارتهای حركتي پژوهشهاي كمي روي فرايندهاي فراشناختي بهعنوان كنترل خودارزیابی يادگيرنده تمركز كردهاند (دومنيك و روبرت 5 ، 2001؛ چتزي پانتلي و د 6 s"/>s"/>، 2011؛ پاپاايانو، تئودوزيس، پا 7 lidis"/>lid Favell Schraw Strategy Brown Dominic & Robert Chatzipanteli & Digelidis Papaioannou, Theodosiou, Pashali & Digelidis ماكلنتير، ايگو، كمبل، موران و متئوس 1 ، 2014؛ چتزي پانتلي، ديجليديس، كاراتزوگليد 2 n"/>n"/>، 2015).
15 Sheffield"/>Sheffield"/> (1961) مبنایی غیرمستقیم و براساس بازنمایی MacIntyre, Igou, Campbell, Moran & Matthews Chatzipanteli, Digelidis Karatzoglidis & Dean Metarepresentational of Metacognition Gopnik Bogdan Wegner Carruthers Larkin Proust 0.
بندورا (1984) نيز با مطرحكردن نظرية «وساطت شناختي» 1 يادگيري مشاهدهای را تبديل اطلاعات حركتي مشاهدهشده به رمزهاي حافظهاي دانست كه اساس تشكيل يك تصوير ذهني را بهوجود میآورد تا مغز بتواند اين تصوير شناختي حافظهای را مرور و سازماندهی کند، براي اجراي مهارت فرد آن را به رمزهاي كنترل حركتي ترجمه كند و درواقع، بازنمايي حافظهای انجام دهد.
در هر سه گروه، قبل و بعد از جلسات تمرين تكليف چيپ فوتبال، فراشناخت با استفاده از پرسشنامة «فرايند فراشناختي در تربيتبدني» 1 بهصورت كمي ارزيابي شد و دادهها براي ارزيابي رفتار فراشناختي جمعآوري شدند تا بدينوسيله مشخص شود كه دانشآموزان حركاتشان را درطول يادگيري مهارت ضربة چيپ فوتبال چگونه برنامهريزي و ارزيابي ميكنند.
جدول 1- پرسشنامة فرايند فراشناختي در تربيتبدني (پاپاايانو و همكارا ) {مراجعه شود به فایل جدول Metacognitive Process in Physical Education Questionnaire (MPIPEQ) Theodosiou & Papaioannou Theodosiou, Mantis & Papaioannou تکلیف آزمودنیها اجرای ضربة چیپ فوتبال بود كه برای تمامی شرکتکنندهها ناآشنا بود.