چکیده:
هدف: پژوهش حاضر درصدد است تا شاخصهای یادگیری خودراهبر در دانشجویان علم اطّلاعات و دانششناسی را بررسی کرده و میزان اثربخشی تکنیک نقشههای مفهومی و روش مشارکتی را بر آنها ارزیابی نماید.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و به لحاظ شیوهی گردآوری دادهها شبه تجربی همراه با پیشآزمون و پسآزمون است. در ابتدا با استفاده از روش تحلیل متن عوامل مؤثّر بر یادگیری خودراهبر و مؤلفههای مربوط به آن کشف شده و پرسشنامه استاندارد فیشر و همکاران جهت سنجش میزان آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان مورد بهرهبرداری قرار گرفت. به منظور ارتقای مؤلفههای مذکور، با پیادهسازی تکنیک نقشههای مفهومی و آموزش مبتنی بر روش مشارکتی مداخلهی آزمایشی صورت پذیرفت.نتیجهگیری: در شرایطی که آموزش با استفاده از تکنیک نقشههای مفهومی بر یادگیری خود راهبر و هیچیک از مؤلفههای آن تأثیر معناداری نداشت، بهرهگیری از روش یادگیری مشارکتی تأثیر معناداری را بر تمامی آنها نشان میدهد. با آموزش به شیوهی یادگیری مشارکتی انگیزش یادگیری، خودکنترلی و خودمدیریتی دانشجویان افزایش یافته و انتظار میرود روحیهی خوداتّکایی، رضایت از فرایند آموزشی و موفقیّت تحصیلی دانشجویان فزونی یابد.
خلاصه ماشینی:
همچنین حری (١٣٨٥، ١٣٨٨) معتقد است ، به منظور بهبود شرایط آموزشی در حوزه ی کتابداری و علم اطلاعات و ایجاد پویایی بیشتر در این رشته ، باید عناصر آموزشی این رشته ی دانشگاهی اعم از گروه های آموزشی، برنامه های درسی، مدرسان و اعضای هیئت علمی، تجهیزات و زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری و حتی شرایط ورود و خروج دانشجویان را به دقت بازنگری کرد؛ بنابراین ، رسوخ رویکردهای منسوخ در نظام یادگیری-یاددهی رشته علوم اطلاعات و دانش شناسی از جمله عدم توجه بایسته به مفاهیم کلیدی و متأخر آموزشی از جمله یادگیری خودراهبر در فرایندهای مذکور، مسأله پژوهش حاضر است .
٢. استفاده از تکنیک یادگیری مشارکتی در آموزش دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی بر شاخص های آمادگی خودراهبر تأثیر معنی داری دارد.
به منظور ارزیابی اثر مداخله ، در مرحله ی پس آزمون ، مجددا از پرسشنامه استاندارد فیشر و همکاران (١٣٨٥) جهت سنجش تأثیر پیاده سازی تکنیک نقشه های مفهومی و آموزش مبتنی بر روش مشارکتی بر شاخص های یادگیری خودراهبر دانشجویان مورد مطالعه بهره گرفته میشود.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف سنجش شاخص های یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی و مطالعه ی اثربخشی تکنیک نقشه های مفهومی و یادگیری مشارکتی بر آن ها انجام گرفت .
“Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education.