چکیده:
توجه به عملکرد و نقش رسانههای اجتماعی در اقدامات توسط عرضهکنندگان خدمات گردشگری، میتواند بسترساز توسعۀ گردشگری در مقصد باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه عرضهکنندگان خدمات گردشگری به نقش رسانههای اجتماعی در مقصد گردشگری و اقدامات عرضهکنندگان صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل عرضهکنندگان خدمات گردشگری مقصد رامسر میباشد که از طریق نمونهگیری نظری و بررسی میدانی تعداد 327 نفر به دست آمد. دادههای پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه به دست آمدند. بخشی از تجزیهوتحلیل دادهها از طریق بستۀ نرمافزاری SPSS24 صورت پذیرفت و همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel8.54 اقدام گردید. یافتهها مشخص ساخت که بر اساس دیدگاه عرضهکنندگان خدمات گردشگری مقصد رامسر، رسانههای اجتماعی به ترتیب بیشتر به کمتر در مدیریت در مقصد، تبلیغات و ترفیعات در مقصد، تحقیقات و بازاریابی در مقصد، تعامل و ارتباطات در مقصد و نیز توزیع و فروش در مقصد نقش داشته و تأثیرگذارند. با توجه به تحلیل یافتهها، نتایج و پیشنهادهای لازم ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
يافته ها مشخص ساخت که بر اساس ديدگاه عرضه کنندگان خدمات گردشگري مقصد رامسر، رسانه هاي اجتماعي به ترتيب بيشتر به کمتر در مديريت در مقصد، تبليغات و ترفيعات در مقصد، تحقيقات و بازاريابي در مقصد، تعامل و ارتباطات در مقصد و نيز توزيع و فروش در مقصد نقش داشته و تأثيرگذارند.
بيشتر تحقيقات پيشين به دنبال بررسي استفاده گردشگران از رسانه هاي اجتماعي بودهاند (٢٠١٧ ,Gil &Santana ) و اين نکته ، نياز به ارائه راهکارهاي کاربردي رسانه هاي اجتماعي براي مديريت مقصد و عرضه کنندگان خدمات گردشگري را الزامي ميسازد (٢٠١٧ ,.
بنابراين ، فرضيه دوم (H٢) به صورت زير مطرح ميگردد: (H٢): از ديدگاه عرضه کنندگان خدمات گردشگري، رسانه هاي اجتماعي بر توسعه تعامل و ارتباطات در مقصد گردشگري رامسر تأثير ميگذارند.
بنابراين ، فرضيه سوم (H٣) به صورت زير مطرح ميگردد: (H٣): از ديدگاه عرضه کنندگان خدمات گردشگري، رسانه هاي اجتماعي بر تحقيقات و بازاريابي مقصد گردشگري رامسر تأثير ميگذارند.
فرضيه اول «از ديدگاه عرضه کنندگان خدمات گردشگري، رسانه هاي اجتماعي بر مديريت مقصد گردشگري رامسر تأثير ميگذارند» تأييد شد که با نتيجه تحقيقات (٢٠١٥ ,Chalkiti &Sigala ;٢٠١٧ ,Ilkan &Kotoua ) همسو بوده است .
فرضيه دوم «از ديدگاه عرضه کنندگان خدمات گردشگري، رسانه هاي اجتماعي بر توسعه تعامل و ارتباطات در مقصد گردشگري رامسر تأثير ميگذارند» که موردپذيرش قرار گرفت ، با نتايج تحقيقات ( & Xiang ;٢٠١٥ ,Minazzi ;٢٠١٦ ,.
فرضيه پنجم «از ديدگاه عرضه کنندگان خدمات گردشگري، رسانه هاي اجتماعي بر فروش و توزيع در مقصد گردشگري رامسر تأثير ميگذارند» تأييد گرديد.