چکیده:
امروزه مساله زیارت قبور، موضوعی جنجال برانگیز در میان مسلمانان است. از سوی دیگر، حدیث
می تواند منبعی مطمئن برای پایان دادن به این بحث باشد. گردآوری احادیث پیامبر و تحقیق در آن
ها در میان اهل سنت دورانی پر فراز و نشیب از سر گذراند که مهم ترین خروجی آن شش کتاب
بود؛ که به کتب سته معروف شدند. این کتب به عنوان معتبرترین و مورد توجه ترین کتب حدیثی
اهل سنت، به صورت منبعی بسیار مهم برای استخراج احکام در آمدند. هدف این پژوهش تبیین نظر
کتب شش گانه دربارهزیارت قبور است. در این پژوهش که به روش اسنادی- تحلیلی و با مراجعه به
منابع اصلی یعنی خود کتب سته صورت گرفت؛ این نتیجه به دست آمد؛ که در صحیح بخاری چیزی
درباره زیارت نیامده اما در پنج کتاب دیگر عموما با زیارت قبور موافقت شده است. پس در مجموع
می توان گفت این کتب با زیارت قبور موافقت دارند. همچنین این نتیجه به دست آمد که مطابق
گزارش این منابع، زیارت قبور در ابتدا ممنوع بوده، ما پس از مدتی مجاز اعلام شده و حتی بدان امر
شده است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش که به روش اسنادی- تحلیلی و با مراجعه به منابع اصلی یعنی خود کتب سته صورت گرفت؛ این نتیجه به دست آمد؛ که در صحیح بخاری چیزی درباره زیارت نیامده اما در پنج کتاب دیگر عموما با زیارت قبور موافقت شده است.
این کتب که بسیار مورد اعتماد اهل سنت و در واقع مورد قبول ترین کتب حدیثی در نظر آنان می باشند؛ عبارتند از: صحیح بخاری صحیح مسلم سنن ابی داود سنن ترمذی سنن نسائی سنن ابن ماجه( معارف، 1383، ص 49).
اما سه حدیث دیگر در روا بودن زیارت قبور و یا فرمان پیامبر (ص) بدان آمده است.
چنان که در بالا آمد احادیث سنن ابی داود نیز موافق زیارت هستند جز یک مورد که می گوید پیامبر زنان زائر قبور و گذارنده بنا یا چراغ بر آن را لعنت کرده است.
نکاتی که از توضیح ترمذی دریافته می شود نیز یکی این است که جمعی از بزرگان اهل سنت در زیارت اشکالی نمی دیده اند و نکته دیگر آن است؛ که حتما در آن زمان نیز زیارت قبور مخالفان سرسختی داشته که ترمذی نیاز دیده برای اثبات عدم اشکال در زیارت قبور، نظر کسانی را به عنوان شاهد ارائه دهد.
حدیث بعدی نیز که مشابه برخی احادیث قبلی است؛ از این قرار است: « پیش از این شما را از زیارت قبور نهی کرده بودم؛ از این پس قبور را زیارت کنید که باعث پرهیزکاری دنیا و یادآوری آخرت می شود.