چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین و تعیین مولفه های تدریس و سهم و وزن هریک از آنها در کیفیت تدریس، به منظور به کارگیری در ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور است. جامعه آماری مطالعه را تمامی اعضای هیئت علمی رشته های علوم تربیتی در 23 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل می دهد.نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهم عوامل مربوط به مدرس، دانشجو و محیط آموزش، به ترتیب معادل 55 درصد، 24 درصد و 21 درصد در کیفیت تدریس ارزیابی شده است. از بین مولفه های مرتبط با کیفیت مدرس نیز، مهارت های حرفه ای مدرس با 1/39 درصد، به عنوان عمده ترین مولفه، ویژگی های شخصیتی اخلاقی با 3/16درصد، اثر محیط آموزش بر مدرس با 6/13 درصد، اثر کیفیت دانشجویان بر تدریس مدرس با 6/11 درصد، ویژگی های شغلی مدرس با 3/11 درصد و ویژگی های جمعیت شناختی مدرس با 1/8 درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند. موثق ترین منابع اطلاعات درباره کیفیت آموزش به ترتیب اولویت، پرسش نامه دانشجویان، خودارزشیابی مدرس، کارپوشه تدریس، ارزیابی همکاران و متخصصان آموزش و یادگیری بوده اند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: در پاسخ به پرسش اول پژوهش مبنی بر اینکه مهم ترین مؤلفه ها و عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس در دانشگاه ها کـدام است ؛ از بین ابعاد مورد بررسی درکیفیت آموزش دانشگاهی که از طریق مطالعـه پـژوهش هـای گذشـته در سـطح ملـی و بین المللی ، شناسایی شده بود، سه رکن اصلی ٢٩ شامل مدرس، دانشجو و محیط یاددهی ـ یادگیری به عنـوان ابعـاد اساسـی مورد تأیید متخصصان قرار گرفت .
مؤلفه ها و عوامل شناسایی شده در ارتباط با کیفیت تدریس مدرسان در دانشگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) در پاسخ به پرسش پژوهشی دوم مبنی بر اینکـه وزن نسـبی و نهـایی هرکـدام از مؤلفـه هـا و عوامـل مـؤثر در کیفیـت تدریس چقدر است ؛ یافته های حاصل از مقایسه های زوجی نشان داد مؤلفه ها و عوامل مربوط به مدرس، دانشجو و محیط آموزش، به ترتیب تأثیری معادل ٥٥ درصد، ٢٤ درصـد و ٢١ درصـد در کیفیـت تـدریس دانشـگاهی داشـته اسـت .
Betoret Tomas (2003), “Evaluation of the University Teaching/Learning Process for the Improvement of Quality in Higher Education”, Journal of Assessment Evaluation in Higher Education, Vol. 28, No. 2, pp.
(2007), “Integration of teaching and research with community service for engineering programs”, European Journal of Engineering Education, Vol, 32, 2, pp.
(1998), The Differences between Teachers and Students Assessment of Higher Education Teaching Quality: A Case from Croatia, University of Rijeka, Croatia.
al) (2003), “The Development of a Methodology for Scoring University Instructors Performance: a case study involving two Thai universities”, Journal of Quality in Higher Education, Vol. 9, No. 1, p.