چکیده:
هدف کلی این تحقیق، تحلیل مراحل و سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بر اساس تئوری چرخه یادگیری تجربی است. تحقیق حاضر به لحاظ پارادایمیک، کمی از جنبه هدف کاربردی و از بعد گردآوری داده ها توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه که با روش نمونه گیری چندمرحله ای نسبی، انتخاب شده بودند (324N=) تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسش نامه ای شامل مشخصات دموگرافیک و سیاهه سبک های یادگیری کلب بود. ابتدا مرحله و سبک یادگیری آزمودنی ها تعیین و سپس توسط نرم افزار SPSS17. 0 تحلیل شد. در این پژوهش از فراوانی، میانگین و آزمون های کای اسکویر، تحلیل واریانس یک طرفه، کروسکال والیس استفاده شد. دانشجویان از لحاظ این مراحل و سبک های یادگیری دارای تفاوت معنی دار آماری نبودند، اما مراحل یادگیری برتر «آزمایشگری فعال» و «مفهوم سازی انتزاعی» و سبک یادگیری برتر «همگرا» بود؛ همچنین ویژگی های فردی با این مراحل و سبک ها وجود رابطه معنی داری نشان نداد. در پایان پیشنهادهایی به منظور اثربخش تر کردن فرایند تدریس بر اساس یافته ها ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
یزدی (١٣٨٨) هم در بررسی و مقایسه مراحل و سبک های یادگیری دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشـگاه الزهـرا نشان داد سبک های یادگیری دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی با هم تفاوت معنی داری دارد به طوریکه دانشـجویان دانشکده هنر بیشتر از مرحله تجربه عینی و سبک های واگـرا و انطبـاقیابنـده، دانشـجویان دانشـکدههـای فنـی از مراحـل مشاهده تأملی و مفهومسازی انتزاعی و سبک جذبکننده، دانشجویان دانشکده روانشناسی از مراحل آزمایشگری فعـال و مفهومسازی انتزاعی و سبک همگرا و دانشجویان دانشکده علوم پایه از مرحلـه مفهـومسـازی انتزاعـی و سـبک همگـرا استفاده می کنند.
نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای بررسی رابطه واحدهای گذرانده با سبک های یادگیری (رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون تحلیل واریانس یکطرفه ارتباط معنی داری را بین واحدهای گذرانده دانشجویان و سبک های یـادگیری آنهـا نشان نداد.
129 ازآنجاکه این تحقیق ارتباط معنی داری بین گرایش های تحصیلی دانشجویان و مراحل و سبک های یادگیری آنها نشـان نداد، می توان چنین نتیجه گرفت که دانش آموزان در حین انتخاب رشته های کشاورزی و منابع طبیعی آگـاهی و شـناخت کاملی از این رشته ها و گرایش ها ندارند، چراکه تقریبا دانش آموزان دارای مراحـل و سبک های یـادگیری متفـاوت، در این رشته ها و گرایش ها حضور دارند، لذا به برنامه ریزان آموزشی کشور از قبیل برنامه ریزان وزارت آموزش و پـرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد می شود تا پیش از انتخاب رشته ها و گرایش های تحصیلی و به ویژه گرایش های رشته ای چون مهندسی کشاورزی اطلاعات کافی به دانش آموزانی که در شرف ورود به دانشگاه هستند، ارائه دهند.