چکیده:
فرایند آموزش عالی در هر جامعه ای از اهمیت زیادی برخوردار است. دانشگاه های عصر حاضر با یک دگرگونی عمده مواجه هستند. کمبود بودجه، افزایش شمار دانشجو، تغییر جمعیت دانشجویی، نیاز های آموزشی متنوع و جدید اجتماع، به تغییرات سازمانی نیاز دارد؛ تغییراتی که با نیازهای جدید هماهنگ باشد. با آموزش از دور، امکان «یادگیری بدون محدودیت زمانی و مکانی» متناسب با نیازهای دانشجو فراهم می شود.این پژوهش با هدف ارائه مدل مفهومی یاددهی ـ یادگیری از دور در آموزش عالی صورت گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد درک قابلیت های فناوری و نظریه های یادگیری به ویژه نظریه سازه گرایی و همین طور نظریه استقلال و تعامل در آموزش از دور، عوامل اثرگذار در طراحی یادگیری از دور اثربخش در آموزش عالی است. در این مدل راهبردهای یاددهی ـ یادگیری فعال فردی و گروهی و بازخورد به موقع، با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و هشت نوع تعامل، با توجه به مبانی نظری و رسالت دانشگاه های حاضر طراحی شده است. از دیگر مواردی که این مدل بر آن تاکید دارد، ارزشیابی آغازین، تکوینی و تکمیلی است. در محیط یادگیری از دور اثربخش، ارزشیابی باید بخشی از فرایند یادگیری تلقی شود و بازخورد حاصل از آن برای بهبود یادگیری به کار رود. برای اعتبار بخشی ویژگی های تعیین شده، از نظرات صاحب نظران آموزش از دور در دانشگاه های پیام نور، شیراز، علم و صنعت و امیرکبیر استفاده شده که درصد بالایی از نمونه آماری ویژگی های مذکور را تایید کرده اند.
خلاصه ماشینی:
اسـاتید و دسـت انـدرکاران آموزشی به منظور ایجاد یادگیری عمیق و فعال که از اولویت های آموزش عالی قرن حاضـر و همین طور از اصول و مبانی نظری آموزش از دور و نظریه سازهگرایی است ، باید متعهد به موفقیت تکتک یادگیرندگان باشـند؛ بنـابراین بایـد محـیط یادگیرنـده محـوری را ایجـاد و مسئولیت پذیری یادگیرنده را در قبال یادگیری خود افزایش داد.
(2007), “Ten Core Principles for Designing Effective Learning Environments: Insights from Brain Research and Pedagogical Theory”, Innovate Journal of Online education, Vol. 3, issue 3, Retrieved July 6, 2009, available: http: //www.
D. (2004), Critical Success Factors and Effective Pedagogy fore-learning in Tertiary Education, New Zealand Council for Educational Research, Retrieved July 5, 2006, Available: http: //www.
L. (2002), “Overcoming barriers to distance training and education”, Education at a distance, USDLA Journal, (16) 1, Retrieved march 8, 2006, Available at: http: //www.
(2008), “The study of learning styles in middle school monolingual and bilingual students and its relationship with educational achievement and gender”, Quarterly Journal of Educational Innovations, No. 22, winter, Retrieved October 10, 2010, available at: http: //www.
(2005), “Educational design and networked Learning: Patterns, Pattern languages and design Practice”, Australasian Journal of Educational Technology, 21 (1), pp 82-101, Retrieved December 12, 2007, Available at: http: //www.
European Journal of Open, Distance and E-Learning, Retrieved May 8, 2010, Available at: http: //www.
pd f The Quality Assurance Agency for Higher Education (1999), Guidelines on the quality assurance of distance learning, Retrieved October 12, 2007, available: http: //www.