چکیده:
یکی از مهمترین خصیصههای هر سازمان برای کار در شرایط متغیر امروزی، داشتن افرادی است که مایلند در تغییرات موفقیتآمیز سازمان مشارکت داشته باشند؛ یعنی رفتار شهروندی سازمانی را بروز دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی در قالب مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کارکنان بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان الشتر میباشد و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان مشخص گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد پادساکف و همکاران و نیز برادبری وگریوز استفاده گردید. به منظور تأیید مدل تحقیق از مدل معادلات ساختاری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای AMOS 20 و SPSS 18 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و از میان چهار مؤلفه هوش هیجانی شامل خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط و خودآگاهی، سه مؤلفه نخست در پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی نقش دارند.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که بين هوش هيجاني و رفتار شهروندي سازماني رابطه مثبت معنادار وجود دارد و از ميان چهار مؤلفه هوش هيجاني شامل خودمديريتي، آگاهي اجتماعي، مديريت روابط و خودآگاهي، سه مؤلفه نخست در پيش بيني رفتار شهروندي سازماني نقش دارند.
فرضيه هاي پژوهش ١- بين هوش هيجاني و رفتار شهروندي سازماني رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
٢- بين مؤلفه هاي هوش هيجاني و رفتار شهروندي سازماني رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
ب ) يافته هاي استنباطي: فرضيه اول : بين هوش هيجاني و رفتار شهروندي سازماني افراد ارتباط مثبت معنادار وجود دارد.
فرضيه دوم : بين مؤلفه هاي هوش هيجاني و رفتار شهروندي سازماني ارتباط معنادار وجود دارد.
نتيجه گيري يافته هاي حاصل از بررسي فرضيه نخست نشان داد که بين هوش هيجاني و رفتار شهروندي سازماني ارتباط مثبت معنادار وجود دارد.
در بررسي فرضيه دوم ، نتايج نشان داد که بين تمامي مؤلفه هاي هوش هيجاني و رفتار شهروندي سازماني به احتمال ٩٩ درصد رابطه معنادار وجود دارد.
در بررسي فرضيه سوم ، نتايج حاصل از تجزيه و تحليل رگرسيوني نشان داد که از بين چهار مؤلفه هوش هيجاني، مؤلفه هاي مديريت روابط ، خود مديريتي و آگاهي اجتماعي در پيش - بيني رفتار شهروندي سازماني نقش دارند.
, (2010), The Study of Relationship Between Religious Beliefs and Emotional Intelligence in High School Students, Journal master's behavior, clinical psychology and personality, Shahed University (In Persian), Vol. 17, No. 43, pp.