چکیده:
با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به عرصه دانشگاهها و مراکز آموزشی و تلفیق آن با برنامه های درسی و آموزشی، نظام جدید و با اهمیتی تحت عنوان آموزشهای الکترونیکی شکل گرفته و در حال گسترش است که توجه بسیاری از دانشگاهها را به خود جلب کرده است. هدف اصلی مقاله حاضر، شناسایی عوامل زمینهای مؤثر بر آموزشهای مجازی دانشگاهی در ایران بهمنظور ارائه مدل مناسب بود. نمونهگیری به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی انجام شد و 22 مصاحبه عمیق و کیفی صورت گرفت. تحلیل داده ها براساس نظریه داده بنیاد پس از انجام کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی، مبین 30 نشان مؤثر برای الگوی آموزشهای مجازی دانشگاهی در ایران بود. این نشانها در 7 مفهوم ارتباطات، اعتماد سازی، بومی سازی دانش، بینش، تعهد منابع انسانی، فرهنگ، فناوری شناسایی و سطح بندی شدند که میتوانند در طراحی و توسعه مراکز آموزش مجازی و همچنین اجرای برنامههای آن مؤثر باشند.
خلاصه ماشینی:
اين نشان ها در ٧ مفهوم ارتباطـات ، اعتماد سازي، بومي سازي دانش ، بينش ، تعهد منابع انساني، فرهنگ ، فناوري شناسايي و سطح بندي شدند که ميتوانند در طراحي و توسعه مراکز آموزش مجازي و همچنين اجراي برنامه هاي آن مؤثر باشند.
در اين پژوهش با نگاهي به مدل هاي ارائه شده از سوي محققان ، تلاش شده است تا به اين سؤال اصلي پاسخ داده شود " شرايط و عوامل تأثيرگذار زمينه اي در طراحي الگوهاي آموزشي مجازي دانشگاه ايران کدام است ؟" پيشينه تحقيق استيو و فريمن ١ (٢٠٠١) بيان ميکنند که وجود مشکلات کيفي در رابطه با تأمين مواد آموزشي، اصلاح و به روز کردن دوره ها و همچنين بوميسازي محتوا، از محدوديت هاي آموزش الکترونيکي محسوب ميگردد.
آدلووتان ٦ (٢٠١٤) در پژوهش خود بيان ميدارد که آموزش الکترونيکي، آموزش آنلاين و از راه دور، نقش بسزايي در 1- Steve and Freeman 2- Sung and Ou 3- Nichols & Levy 4- Teo 5- Bradford & Jessica 6- Adelowotan سرمايه انساني سازمان هاي اقتصادي جديد دارند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل عوامل زمينه اي تأثيرگذار بر آموزش هاي مجازي دانشگاهي در ايران (منبع : تحقيق حاضر) بينش نقش بنيادي و پراهميتي را در يادگيري به عهده دارد، زيرا يادگيري عبارت از يافتن بينش هاي جديد يا تغيير در بينش هاي گذشته است ( ;٢٠١٢ ,Shaeidi; Sadeghzadeh ١٩٩٨, Strader ;٢٠٠٣ ,Ghorchian and Jafari ;٢٠١٣,Bagheri Majd).
The feasibility of establishing a virtual in-service training system in Islamic Azad University, New Quarterly Journal of Educational Management, 2(5): 167-193.
Managing Online Presence in the e-Learning Environment: Technological Support for Academic Staff, Journal of Education and Training Studies, 3(3), 91-100.