چکیده:
هدف این تحقیق بررسی رابطه سبک رهبری تحولی مدیران دانشگاه با بهسازی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد بود. در این مطالعه که با روش تحقیق آمیخته انجام شد، نمونه تحقیق از میان کارکنان رسمی و قرارداد مشخص دانشگاه، به روش سرشماری و برابر با یکصد و هشتاد نفر برای پاسخ به پرسشنامهها و به روش هدفمند برابر با 12 نفر برای شرکت در مصاحبه انتخاب شد. دادههایی که در تامین سوالات تعیین همبستگی بین متغیرها مورد نیاز بود از طریق دو پرسشنامه سنجش سبک رهبری تحولی بس و اولیو (1985) و پرسشنامه محقق ساخته بهسازی کارکنان بر اساس مدل مکلگان (1989) به دست آمد. دادههای غیرکمی به کمک مصاحبه نیمه ساختیافته حاصل شد. جهت پاسخ به سوالات اصلی و فرعی از آزمونهای آماری مقایسه میانگین با یک ارزش ثابت، مقایسه دو میانگین مستقل، همبستگی پیرسون و معنیداری، تحلیل واریانس یکراهه و رگرسیون چندگانه استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارspss، انجام گرفت. دادههای به دست آمده از مصاحبه نیز بعد از دادههای هر جدول به منظور نشان دادن درجه انطباق یافتههای کمی با نگاه کارکنان نسبت به رفتار رهبری مدیران دانشگاه ارائه شد و ضمنا در تفسیرهای قسمت نتیجهگیری و بحث مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که: 1) رفتار مدیران دانشگاه از لحاظ انطباق با شاخصهای رهبری تحولی از حد متوسط بالاتر است؛ 2) وضعیت بهسازی کارکنان دانشگاه بر اساس مدل مکلگان از حد متوسط بالاتر است؛ 3) بین میزان انطباق رفتار مدیران با شاخصهای رهبری تحولی و میزان بهسازی کارکنان آنان در دانشگاه فردوسی مشهد رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد؛ و 4) بهسازی کارکنان (بر اساس نمره کل به دست آمده از مدل مکلگان) از طریق رفتار منطبق با شاخصهای رهبری تحولی مدیران دانشگاه فردوسی مشهد قابل پیشبینی نیست.
خلاصه ماشینی:
یافته هـای تحقیـق نشـان داد کـه : ١) رفتـار مـدیران دانشگاه از لحاظ انطباق با شاخص های رهبری تحولی از حد متوسـط بـالاتر اسـت ؛ ٢) وضـعیت بهسازی کارکنان دانشگاه بر اساس مدل مکلگان از حد متوسط بالاتر است ؛ ٣) بین میزان انطبـاق رفتار مدیران با شاخص های رهبری تحولی و میزان بهسازی کارکنـان آنـان در دانشـگاه فردوسـی مشهد رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد؛ و ٤) بهسازی کارکنان (بر اساس نمره کـل بـه دسـت آمده از مدل مکلگان) از طریق رفتار منطبق بـا شـاخص هـای رهبـری تحـولی مـدیران دانشـگاه فردوسی مشهد قابل پیش بینی نیست .
١- آیا تمایل به انجام تمامی درخواست های مدیرتان را دارید؟ ٢- آیا مدیرتان تمامی اطلاعات مربوط به کارتان را در اختیارتان قرار می دهد؟ ٣- آیا مدیرتان در شما نگرش مثبت به کارتان ایجاد کرده است ؟ ٤- آیا مدیرتان به شما و نیازهایتان توجه دارد؟ در رابطه با عملکرد مدیران در مورد بهسازی کارکنان یک سؤال کلی مطرح شد: آیـا مـدیر مربوطه جهت کمک به رشد شما مانند یک مربی عمل می کند؟ مصاحبه توسـط پژوهشـگر در زمـانی کـه از پـیش هماهنـگ شـده بـود برگـزار شـد.
سؤال چهارم: آیا بهسازی کارکنان (بر اساس نمره کلی به دست آمده از مدل مکلگان) از طریق رفتار منطبق با شاخص های رهبری تحولی مدیر قابل پیش بینی است ؟ برای بررسی این سؤال تحقیق از آزمون آماری رگرسیون چند گانه استفاده گردید.
ارزش 1- Storey 2- Copeland 3- Muhammad 4- Robinson 5- Bragg 6- Marie 7- Dean تحقیق درباره رهبری تحولی از آنجا ناشی می شود که این نظریه الگوی مناسبی برای ایجاد تغییرات بنیادین و تحول در بسیاری از سازمان های امـروزی را ارائـه مـی دهـد (سـنجقی ، ١٣٨٠).