چکیده:
به منظور ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی در سطح آموزش عالی کشور، با بهره گیری از یازده الگو و مدل ارزشیابی آموزش الکترونیکی که در طی سال های 2009-2001 مطرح شده اند،8 عامل با 85 نشانگر شناسایی شد. عوامل در این الگو با استفاده از نمونه گیری هدفمند مبتنی بر معیار، با کمک آمار توصیفی، رتبه بندی شده و سهم و تاثیر هر عامل بر کیفیت آموزش الکترونیکی مشخص گردید. عامل زیر ساخت با 28 درصد، عامل انسانی با 21 درصد، عامل حمایت و پشتیبانی با 15 درصد، عامل مدیریت و رهبری با 14 درصد، عامل فرهنگی با 7 درصد، عامل قانونی با 5/5 درصد، عامل اقتصادی و سیاسی با 5 درصد و عامل همکاری های بین المللی با 5/4 درصد، به ترتیب میزان اهمیت و تاثیر هر عامل را برارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاهی مشخص کرده است. الگوی پیشنهادی پس از اعتبار یابی به روش دلفی، با استفاده از 85 نشانگر، کیفیت آموزش الکترونیکی را مورد ارزشیابی قرار می دهد. این الگو در نمونه آماری با 194 دانشجو از جامعه آماری دانشجویان دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد رشته های فنی دانشگاههای الکترونیکی واقع در شهر تهران، که حداقل یک گروه فارغ التحصیل داشته اند، اجرا شده وکیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاهی کشور، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.داده های به دست آمده از اجرای الگوی پبشنهادی پس از تحلیل عاملی اکتشافی، منجر به حذف دو عامل موثر بر کیفیت آموزش الکترونیکی و کاهش تعداد نشانگرها به 49 مورد شده است. پایایی نشانگرها در این الگو، بر مبنای آلفای کرونباخ، 84 درصد محاسبه شده است.
خلاصه ماشینی:
com آماری دانشجویان دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد رشته های فنی دانشگاههای الکترونیکی واقع در شهر تهران ، که حداقل یک گروه فارغ التحصیل داشته اند، اجرا شده وکیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاهی کشور، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است .
٥- اجرای پرسشنامه ارزشیابی در نمونه مورد مطالعه ؛ ٦- تعیین وضع کیفیت آموزش الکترونیکی وتحلیل نتایج حاصل از اجرای پرسشنامه ارزشیابی ؛ روش پژوهش در این مرحله کمی بوده و الگوی پیشنهادی، در نمونه مورد مطالعه از جامعه آماری دانشجویان سه دانشگاه امیر کبیر، آزاد و شهید بهشتی، اجرا و داده های به دست آمده به صورت کمی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
یافته های پژوهش جهت تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت درونی آموزش الکترونیکی و پاسخ به بخش اول پژوهش ، پس از مطالعه منابع علمی، تحقیقات پیشین ، نظر اساتید و متخصصان موضوعی و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی و علمی شبکه اینترنت ، عوامل و مؤلفه های موثر بر ارزشیابی آموزش الکترونیکی در سطح آموزش عالی با بررسی دوازده الگو، چارچوب و مدل ارزشیابی آموزش الکترونیکی، شناسایی و استخراج شدند؛ سپس پرسشنامه ای که در برگیرنده عوامل موثر بر ارزشیابی آموزش الکترونیکی و شناسه های آن بود، تنظیم و در اختیار اساتید، متخصصان و صاحب نظران حوزه آموزش قرار گرفت .
٢- با توجه به اینکه چارچوب پیشنهادی در این پژوهش بر اساس مطالعه و بررسی های انجام شده روی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به دست آمده است ، توصیه می گردد در پژوهشی دیگر سایر سازمان ها و مؤسسات ارائه دهنده آموزش الکترونیکی در کشور مورد مطالعه قرار گیرند و بر آن اساس الگوی ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی تنظیم شود.