چکیده:
در دنیای رقابتی امروزی، همه سازمان هاخواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود در بخش های مختلف می باشند. بنابراین وجود مدلی به منظور ارایه بازخورد در راستای بهبود عملکرد بخش های مختلف سازمان هاو دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد. با توجه به اهمیت موضوع، دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) کارایی گروه های آموزشی دانشگاه، در چهار بعد کمیت آموزشی، کیفیت آموزشی، فعالیت پژوهشی و خدمات علمی براساس 9 سناریوی مطرح شده، ارزیابی شده اند. در واقع با طراحی این سناریوها دلایل اصلی و منشا کارامدی و ناکارامدی هر یک از گروه های آموزشی و درجه ی تاثیر این عوامل مورد تحلیل وارزیابی قرارگرفتند. نتایج بررسی بر اساس طرح ها نشان می دهد که گروه های آموزشی مربوط به DMU1، DMU4، ، DMU6، ، DMU8، DMU9، DMU11، DMU13، DMU16، DMU22، DMU26، DMU33 با توجه به چهار بعد موردنظر کمترین کارایی(ناکارا) را داشته اند .همچنین یافته ها نشان می دهد که در بین بعدهای مورد بررسی، اکثر گروه ها، در بعد پژوهشی و خدماتی دارای ضعف عملکرد بوده اند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین وجودمدلی به منظورارایه بازخورددرراستای بهبود عملکرد بخش های مختلف سازمان هاودستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیازمدیران ،بسیار ضروری و منطقی به نظرمی رسدبا توجه به اهمیت موضوع ،دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها DEA کارایی گروه های آموزشی دانشگاه ، در چهار بعد کمیت آموزشی، کیفیت آموزشی، فعالیت پژوهشی و خدمات علمی براساس ٩ سناریوی مطرح شده ، ارزیابی شده اند.
بدین منظور در این مقاله ابتدا با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) عملکرد ٣٣ گروه های آموزشی یکی از دانشگاه های دولتی ایران در چهار بعد کمیت آموزشی، کیفیت آموزشی، فعالیت پژوهشی و خدمات علمی ارزیابی شده است .
صفایی قادیکلایی در سال ١٣٨٧، با استفاده از مدل DEA، کارایی گروه آموزشی مدیریت در دانشگاه های دولتی ایران را در ٤ بعد کمیت آموزشی، کیفیت آموزشی، فعالیت پژوهشی و خدمات علمی ارزیابی کرد و بر اساس ، نه سناریو ارزش کارایی واحدهای تصمیم را اندازه گیری کرد.
نتایج سناریوهای مختلف براساس مدل تحلیل پوششی داده ها (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) طرح اول شامل چهار متغیر خروجی است که عبارتند از کمیت آموزشی، کیفیت آموزشی، پژوهشی، خدماتی در این وضعیت گروه های آموزشی ناکارا می توانند از طریق مقایسه ی خروجی های خود با واحدهای کارا و مرجع ، تصمیم گیری مطلوبی در خصوص افزایش و بهبود آنها اتخاذ کنند در تقسیم بندی کلی، درصد سهم هر دانشکده از گروه های آموزشی ناکارا به صورت زیر می باشد.