چکیده:
آموزش عالی در عصر توسعه پایدار، نقش مهمی برعهده داشته و یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی برای ایجاد بسترهای مناسب برای تعهد و نیز عملی ساختن مفهوم توسعه پایدار و مقابله با مخاطرات زیست محیطی محسوب می شود. هدف از این مقاله، توجه به آموزش عالی به عنوان ابزاری نوین در توسعه پایدار به ویژه از طریق آموزش، پژوهش، زیرساخت ها و خدمات عمومی است. در این مقاله سعی شده است مدل آموزش عالی پایدار با تاکید بر پایداری محیط زیستی در آن به صورت سیستمی تعریف شود. از نظر روش شناسی نیز برای پاسخ به سوالات اساسی تحقیق از روش مطالعه اسنادی استفاده شده است. مهم ترین نتایج این بررسی عبارت بودند از الف) بهبود شبکه ها، همکاری ها و مشارکت های علمی، بازنگری برنامه های درسی و دوره های آموزشی موجود، بازنگری شیوه های تدریس و رویکردهای آموزش محیط زیست؛ ب)تدوین برنامه های میان رشته ای و فرارشته ای در بستر توسعه آموزش عالی پایدار؛ د) اتخاذ رویکرد سبز در عملیات روزمره یک دانشگاه پایدار و ممانعت از تاثیر منفی بر جوامع انسانی یا اکوسیستم ها و ج) ارائه خدمات به جوامع محلی، ملی و بین المللی برای تضمین آینده ای سالم از نظر محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی.
خلاصه ماشینی:
وایز٥ و همکاران (٢٠١٢) نیز بیان داشته اند که آموزش پایدار باید بتواند امکان تمایز قائل شدن بین موارد زیر را فراهم کند: تمایز میان فرایند متحولانه و بازتابنده به منظور منسجم سازی ارزش ها و تصورات مربوط به پایداری نه تنها در نظام آموزش ، بلکه هم چنین در زندگی 1Dedeurwaerder 2Abd-EI-Salam 3Marouli 4Svanstro¨m 5Waas روزانه و حرفه ای افراد جامعه ، توانمندسازی منابع انسانی با دانش و مهارت های نوین که قادر هستند به حل مسائل مشترک مانند تغییر آب و هوا، گرمایش جهانی که در حال حاضر حیات جمعی انسان ها را در سطح جهانی تهدید می کند یاری کنند؛ درونی سازی ارزش های عدالت اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی و احترام به همه ی آنچه برای ادامه حیات لازم و ضروری است (مانند طبیعت ) و در نهایت این که ، آموزش پایدار باید کیفیت آموزش پایه را بهبود بخشد و برنامه های آموزشی را به روز نماید و به افزایش آگاهی نسبت به مسائل جهانی ختم شود(ص .
در این مقاله از چهار بعد به بررسی آموزش عالی پایار پرداخته شد: الف )تقویت شبکه ها، همکاری ها و مشارکت های علمی، بازنگری برنامه های درسی و دوره های آموزشی موجود، فضاسازی برای ارائه برنامه های نوین مانند محافظت از محیط زیست از 1Ling Woo 2 Lozano-Ros طریق مشارکت و حمایت سازمان یافته دانشجویان ، بازنگری شیوه های تدریس و رویکردهای آموزش محیط زیست (آموزش پایدار؛ ب )تدوین برنامه های میان رشته ای و فرارشته ای در بستر توسعه آموزش عالی پایدار(پژوهش پایدار)؛ د) اتخاذ رویکرد سبز در عملیات روزمره یک دانشگاه پایدار به طوری که بر جوامع انسانی یا اکوسیستم ها تاثیر منفی نداشته باشد و الگویی برای موسسات دیگر باشد(زیرساخت های پایدار) و ج ) ارائه خدمات به جوامع محلی، ملی و بین المللی برای تضمین آینده ای سالم از نظر محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی (خدمات پایدار).