چکیده:
نتایج موفقیتآمیز استفاده از خوشههای صنعتی در کشورهای صنعتی توجه بسیاری از مدیران و برنامه ریزان آموزشی و اقتصادی را به خود جلب کرده است. ازآنجاییکه این رویکرد تحت تاثیر آموزههای پستمدرن میباشد، آموزههای که حتی سیستمهای آموزشی ازجمله نحوه تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی را تحت تاثیر قرار داده است٬ بهگونهای که تلاش در جهت اصلاحات برنامه آموزشی و درسی جزو لاینفک سیاستگذاران آموزشی است. ویژگیهای این رویکرد را میتوان بهمانند مدل اوربیتالی در نظر گرفت که در هسته آن نفی فراروایت ها قرار داشته و بقیهی ویژگیها در اطراف آن بسته به میزان تاثیری که از ویژگی نفی فراروایت خواهند داشت به هسته نزدیکاند. دلیل این است که قبلا˝ در فیزیک نیوتنی این طور تصور میشد که هر اتم ساختاری شبیه یک منظومه شمسی دارد و الکترونها در مدارهای ثابت و مشخصی به دور هسته میچرخند؛ اما در نظریه کوانتوم چنین برداشتی را از اتم نداشته و از این دیدگاه الکترونها در یک مدار ثابت و مشخصی حرکت نمیکنند بلکه لحظهای در این نقطه و لحظهی دیگر در نقطهی دیگر قرار دارند. به عبارتی مکان الکترون را نمیتوان پیشبینی کرد. البته این پیشبینیناپذیری نه تنها در مورد الکترون بلکه در مورد سایر ذرات اتمی صدق میکند. لذا در این مقاله تحلیلشده است که در دیدگاه پست مدرن نیز ویژگی نفی فرا روایت در مرکز و بقیه ویژگیهای همانند الکترونها در اطراف هسته قرار دارند و نمیتوان مکان آن را به طور دقیق پیشبینی کرد و بسته به شرایط و موقعیت در جامعه ویژگی مکان متفاوتی خواهد داشت. حال با توجه به اهمیت خوشههای صنعتی در دنیای صنعتی معاصر به بررسی ارتباط این رویکرد و رشد و گسترش خوشههای صنعتی با ویژگیهای جدید مصرفکننده مدرن پرداختهشده است. سرانجام نتیجه گرفتهشده است که این ویژگیها بر عرضه و تقاضای کالا و خدمات و به دنبال آن بر عرضه و تقاضای انسانی و حتی نوع مهارت (مهارتهای خلاقیت٬ نوآوری، انعطافپذیری٬ توانای کار تیمی و مهارت حل مسئله) موردنیاز در صنعت برای پاسخگویی به نیازها نیز اثر گذاشته است.
خلاصه ماشینی:
در این راه با شناخت مضامین و ویژگی پست مدرنیسم و انسان پست مدرن به عنوان مصرف کننده کالا و خدمات و نیز شناخت ویژگیهای خوشه های صنعتی به ما در شناخت و ارتباط بین این دو یاری می رساند ٬و به دنبال آن مفهوم تازه ای از مهارت برای آماده سازی افراد از جانب آموزش عالی در کشورهای صنعتی برای اشتغال مطرح می سازد.
به عبارتی به مصرف کننده تنها به عنوان موضوعات تحقیق نگاه نشوند بلکه به عنوان مشارکت کنندگان فعال در تولید کالاهای مصرفی خود باشند در نتیجه مانع از تولید انبوه و یکدست کالا شده است و کارخانه های بزرگ جای خود را به کارگاه های کوچک صنعتی داده اند که برای رشد و بقا نیازمند تمرکز مکانی هستند و صنایع برای تولید کالای مصرفی مشتریان خود نیازمند کار تیمی٬ خلاقیت و حل مسئله خواهد بود تا نیازهای مشتریان را در سریع ترین زمان درک کرده و به طور مناسب به آن پاسخ دهند؛ و آموزش عالی در تربیت این افراد با این ویژگیها که شامل کارتیمی٬ خلاقیت و حل مسئله است می تواند نقش موثری داشته باشد (دل انگیزان ٬ ١٣٨٤) در واقع مفهوم فرا واقعیت صراحتا̋ مفاهیم ساختارگرایانه دوره ی مدرن را در مورد واقعیت و حقیقت مورد سؤال قرار می دهد.