چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه جهان بینی رهبری دانش با جو توسعه ای در دانشگاه شیراز بود.
روش: شرکت کنندگان 312 نفر از کارکنان (102 اعضای هیئت علمی شیراز، 210 نفر از کارمندان دانشگاه شیراز) بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آن ها پرسشنامه های جهان بینی رهبری دانش و جو توسعه ای را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار LISREL تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که از دیدگاه کارکنان، استفاده مطلوب از فن آوری بالاترین میانگین را در بین ابعاد جهان بینی رهبری دانش دارد. بین ابعاد جهان بینی رهبری دانش (نوع رهبری، خلاقیت، عقلانیت، واکنش در برابر بحران، تغییر، اصول اخلاقی، الگویی های زمان، فناوری) با ابعاد جو توسعه ای (اشتیاق، برانگیختگی، خرسندی، رضایت) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. جهان بینی رهبری دانش پیش بینی کننده معنادار جو توسعه ای می باشد.
بحث: جهان بینی رهبری دانش می تواند به طور مستقیم جو توسعه ای را تحت تاثیر قرار دهد. نتایج کاربردی یافته ها موردبحث قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
جهان بینی رهبری دانش با ویژگیهای نوع رهبری؛ خلاقیت ؛ عقلانیت ؛ واکنش در برابر بحران ؛ تغییر؛ اصول اخلاقی؛ الگوی زمان و استفاده از فن آوری (وکسلر٢، ٢٠٠٦) شناخته شده است که میتواند با توجه به شرایط و اقتضائات متغیر محیط کنونی، مؤسسات آموزش عالی را در راستای تحقق مطلوبیت های اساسی و ایجاد بستری مناسب برای ترویج جو توسعه ای در جهت بهبود عملکرد سازمانی خود یاری رساند (لی آنگ ، سراف ، هو و زو٣، ٢٠٠٧؛ لی ٤، ٢٠١٠؛ هیو ـ چاین و تسیو ـ یانگ ٥، ٢٠١٢).
با در نظر گرفتن اوصاف ذکر شده و با توجه به نقش و اهمیت جهان بینی رهبری دانش و نوع جو سازمانی حاکم بر سازمان در تسهیل جریان اطلاعات و زمینه سازی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری بر کسی پوشیده نیست (جعفری، ١٣٩١)، سازمان ها و به خصوص دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، باید تلاش کنند فرایندهای موجود خود را همگام با تغییرات و انتظارات محیطی تغییر دهند تا هم قابلیت های لازم جهت پاسخ گویی به ذینفعان آموزشی را به دست آورند و هم با توسعه ی جوی از اعتماد در بین ذیربطان آموزشی، بقای خود را در شرایط پررقابت امروز حفظ کنند.
Scot, Isakson, Hans Ackerman 2.
همچنین نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در نمونه پژوهش کارکنان ، بین ابعاد جهان بینی رهبری دانش (رهبری؛ خلاقیت ؛ عقلانیت ؛ بحران ؛ تغییر؛ اخلاق ؛ زمان ؛ فناوری) با ابعاد جو توسعه ای (اشتیاق ؛ برانگیختگی؛ خرسندی؛ رضایت ) در اکثر موارد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.