چکیده:
شناسایی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت (CSFs) امری ضروری برای موفقیت سازمان ها است. هر چه سازمان ها در تدوین راهبردهای خود، توجه بیشتری به CSFs مبذول دارند، از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار خواهند شد. حوزه آموزش عالی یکی از حوزه هایی است که مخاطبان فراوانی دارد و کسب موفقت در آن امری الزام آور برای کشور است. ازاین رو هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عواملی است که بر کسب موفقیت در این حوزه تاثیرگذار هستند. عوامل تاثیرگذار در هر سیستم علاوه بر تاثیرگذاری بر روی سیستم بر روی یکدیگر نیز تاثیرگذارند. لذا شناسایی و توجه به این گونه از تاثیرات جانبی بین عوامل می تواند تحلیل میزان تاثیرگذاری عوامل بر موفقیت سازمان را کاراتر نماید. ازاین رو در این تحقیق از ابزاری تحت عنوان نگاشت ادراکی فازی (FCM) برای شناسایی و نمایش روابط داخلی عوامل و استفاده شده است. این ابزار با استفاده از نظارت افراد خبره تمامی روابط احتمالی میان عوامل تاثیرگذار در یک سیستم را شناسایی نموده، آن ها را وزن دهی کرده و به صورت گرافیکی نمایش می دهد. با توجه به این نکته که این ابزار از نظرات خبرگان برای تعیین وزن روابط علت و معلولی میان عوامل استفاده می نماید، ممکن است در شناسایی دقیق وزن های ذکرشده دچار خطا شود. بدین منظور روش هایی به منظور کاهش خطای این ابزار و افزایش همگرایی مدل نهایی توسعه پیدا کرده اند. در این پژوهش روش یادگیری هیبن فعال (AHL) به منظور اصلاح خطاهای موجود در وزن ها محاسبه شده روابط میان عوامل استفاده شده است؛ بنابراین خروجی این تحقیق علاوه بر شناسایی روابط علی میان عوامل تاثیرگذار و تعیین عوامل حیاتی موفقیت با تحلیل مدل نهایی، کارایی روش یادگیری هیبن فعال را نیز اثبات می نماید.
خلاصه ماشینی:
جدول (٣): درجه ورودی، خروجی و مرکزیت مفاهیم حوزه آموزش شماره مفهوم گروه مفهوم درجه ورودی درجه خروجی مرکزیت 1 هدف ده ساله آموزش متغیر اصلی 4,64 0,6 5,24 2 تعداد قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر خروجی 2,96 1,98 4,95 3 متوسط معدل فارغ التحصیلان خروجی 1,98 1,79 3,77 4 تأمین نیاز آموزشی سازمان ها و جامعه خروجی 2,07 0,78 2,85 5 فارغ التحصیلی در زمان مناسب خروجی 1,25 0,94 2,19 6 تعداد فارغ التحصیلان خروجی 0,79 1,27 2,06 7 تعداد رشته های تحصیلی برگزارشده خروجی 3,1 3,15 6,25 8 بودجه دریافتی دانشکده ورودی- بودجه 2,16 6,06 8,22 9 فضای فیزیکی مناسب ورودی- امکانات 1,34 3,42 4,77 10 آزمایشگاه و کارگاه های مناسب و در دسترس ورودی- امکانات 3,01 3,35 6,36 شماره مفهوم گروه مفهوم درجه ورودی درجه خروجی مرکزیت 11 تجهیزات ارتباطی و کمک آموزشی ورودی- امکانات 1,82 0,42 2,24 12 بانک های اطلاعاتی ورودی- امکانات 1,93 3,24 5,18 1 توانمندسازی و ارتقای دانشجو ورودی- منابع انسانی 7,45 3,1 10,55 3 انگیزه یادگیری دانشجویان ورودی- منابع انسانی 1,95 0,74 2,69 14 توانایی علمی و به روز بودن استادان ورودی- منابع انسانی 4,01 2,48 6,49 15 فرصت های مطالعاتی ورودی- منابع انسانی 1,34 0,7 2,05 16 زمان کافی اساتید برای مطالعه ، پاسخگویی ومشاوره دانشجویان ورودی- منابع انسانی 0,79 0,98 1,77 17 انگیزه و احساس مسئولیت استاد ورودی- منابع انسانی 2,04 1,97 4,01 18 جذب مداوم دانشجویان نخبه ورودی- منابع انسانی 3,07 2,04 5,11 19 جذب و نگهداری اساتید برتر ورودی- منابع انسانی 4,05 2,63 6,67 20 ارتباط مناسب با صنعت فرآیند- مدیریت 0,65 2,26 2,91 21 ارتباط و فعالیت مشترک با سایر مؤسسات علمی فرآیند- مدیریت 1,3 1,8 3,1 22 هماهنگی آموزش با نیاز جامعه فرآیند- مدیریت 0 7,72 7,72 23 برنامه ریزی مدون و دقیق آموزشی طبق اهداف فرآیند- مدیریت 1,35 2,81 4,16 24 برگزاری اردو و بازدید علمی فرآیند- مدیریت 1,88 0,63 2,51 25 برگزاری سمینار و همایش فرآیند- مدیریت 1,86 1,45 3,31 26 برخورد مناسب با استادان فرآیند- کنترل و ارزیابی 1,72 1,53 3,25 27 انتخاب و تشویق دانشجویان ممتاز فرآیند- کنترل و ارزیابی 1,21 1,44 2,65 28 نظام ارزیابی اساتید فرآیند- کنترل و ارزیابی 0 2,06 2,06 29 ارزیابی درست از آموزش فرآیند- کنترل و ارزیابی 1,13 1,68 2,81 30 اعتبار و وجهه دانشکده خروجی 6,13 3,92 10,05 بحث و نتیجه گیری پژوهش انجام شده در جهت استفاده و توسعه روش ها و ابزارهای مدیریت و تصمیم گیری صورت گرفته است .