چکیده:
مقاله حاضر باهدف بررسی تطبیقی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی دو
دانشگاه قدیمی و نسبتا جوان کشور ایران تدوین شده است. چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه ی طول عمر سازمان/دانشگاه انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی، از نوع میدانی برای این تحقیق بکار گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه گروه های آموزشی دو دانشگاه در سال تحصیلی 99 91 که حداقل در یک رشته باهم مشترک هستند، تشکیل می دهد. در این تحقیق، برای جمع آوری - داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد مقیاس کیفیت خدمات آموزشی 1 با تاکید بر جنبه های خاصی از ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات )ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین/ امنیت و همدلی(، هم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی )ارشد و دکتری( و هم اعضای هیئت علمی تکمیل گردید. نتیجه کلی بهدستآمده گویای آن است که بین دو دانشگاه قدیمی و دانشگاه نسبتاجوان به لحاظ کیفیت درزمینه ی ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، همدلی و تضمین/ امنیت بین ادراک از وضع موجود و انتظارات از وضع مطلوب اختلاف معنیداری به دست آمده است.
خلاصه ماشینی:
دانشــگاه هــای موردبررســی بــه لحــاظ طــول عمــر و ســوابق از همــدیگر متمــایز مــیباشــند امــا از ســوی دیگــر، هرســاله در مقــاطع کارشناســی ارشــد و دکتــری دانشــجویان زیــادی را پــذیرش می کنند؛ بنابراین ، سؤالی که مطرح است ایـن اسـت کـه آیـا طـول عمـر دانشـگاه بـر کیفیـت تحصــیلات تکمیلــی ایــن دو دانشــگاه درزمینهــی خــدمات آموزشــی تــأثیر گذاشــته اســت ؟ لذا مسئله اصـلی تحقیـق حاضـر بررسـی تفـاوت بـین کیفیـت خـدمات تحصـیلات تکمیلـی از دیدگاه دانشجویان ارشد، دکتری و اعضای هیئت علمی در این دو دانشگاه است .
کیفیت خدمات آموزشی (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: چارچوب مفهومی تحقیق اهداف تحقیق تحقیـق حاضـر باهـدف کلـی «بررسـی اخـتلاف کیفیـت (فاصـله وضـع موجـود و مطلـوب ) از دیــدگاه دانشــجویان تحصــیلات تکمیلــی و هیئــت علمــی دانشــگاه قــدیمی و دانشــگاه نسبتا جوان و مقایسه آن ها با یکدیگر» به آزمون فرضیات زیر پرداخت : بین اختلاف کیفیت (فاصله وضع موجود و مطلوب ) از دیدگاه دانشـجویان ارشـد دو دانشـگاه درزمینهی ابعاد کیفیت (ملموسات ، قابلیت اطمینـان ، پاسـخگویی، تضـمین و همـدلی) تفـاوت معنیداری وجود دارد.
همان طور که نتایج پژوهش نشان داد بین هر سه گروه دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و هیئـت علمـی دو دانشـگاه از کیفیـت خـدمات آموزشی تفاوت معنیداری وجود دارد و در دو دانشگاه اختلاف کیفیت در هـر پـنج بعـد و در هر ٣٣ شاخص منفی هست .