چکیده:
پژوهش پیش رو باهدف «مطالعه وضعیت موجود دانشگاه تهران در رابطه با مسئولیت اجتماعی آن بر اساس دیدگاه اعضای هیئتعلمی، مبتنی بر الگوی والایس» صورت گرفته است. این پژوهش در حیطهی پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی و در زمره مطالعات موردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشکدههای واقع در شهر تهران «دانشگاه تهران» با تعداد 1593 نفر هست که با روش نمونهگیری چندمرحلهای و بهصورت تصادفی، تعداد 138 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مبتنی بر الگوی والایس (2008) است. پس از تائید روایی صوری و محتوایی از دیدگاه متخصصان این حوزه، اعتبار ابزار ا ز طریق تحلیل عاملی تاییدی در نرمافزار PLS بررسی و تایید گردید. همچنین، پرسشنامه ازنظر پایایی، قابلیت اعتماد بالایی (9.7 درصد)، داشت. یافتههای پژوهش گویای آن است که وضعیت مسئولیت اجتماعی در دانشگاه تهران چندان مطلوب و رضایتبخش نمیباشد. با توجه به اینکه وضعیت مسئولیت اجتماعی دانشگاه در چهار حوزه دانشگاه مسئول به لحاظ اجتماعی و زیستمحیطی، آموزش معتبر و مسئولانه حرفهای و شهروندی، مدیریت اجتماعی دانش و مشارکت اجتماعی و حمایت از توسعه پایدار هم موردبررسی قرار گرفت، نتایج نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران موید این مطلب است که وضعیت موجود دانشگاه در هر چهار حوزه فوق، چندان رضایتبخش و مطلوب نمیباشد و مستلزم بهبود است. بدین منظور، ضمن ارائه نتایج تحقیق، بر اساس تحلیل دادهها و الگوبرداری از تجارب دانشگاههای سایر کشورها، جهت بهبود وضعیت مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران در قالب چهار حوزه فوق، راهکارهایی ارائه شد که میتواند مورداستفاده سایر دانشگاههای کشور نیز قرار گیرد. شایسته است، دانشگاهها ایجاد تصویر مطلوب درون و برونسازمانی خود را بیشازپیش موردتوجه قرار داده و یک واحد مستقل بهمنظور پیشبرد امور مربوط به مسئولیت اجتماعی دانشگاهی ایجاد و تاسیس نمایند. پیوستن به شبکههای بینالمللی مسئولیت اجتماعی دانشگاهی و ایجاد مرکز پژوهشهای مسئولیت اجتماعی در دانشگاه و دانشکدههای آنها از اهم پیشنهادهای کاربردی میباشد.
خلاصه ماشینی:
000 137 -7/266 ارتباط مؤثر با ذینفعان جامعه 3/07 0/950 -0/429 0/000 137 -5/316 تقویت روحیه پژوهشگری در دانشجویان 3/45 0/829 -0/045 0/517 137 -0/650 (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٤ آمده است ، نتایج اجرای آزمون t برای اقدامات اعضای هیئت علمی در رابطه با مسئولیت اجتماعی دانشگاه بدین ترتیب محاسبه شده است : به روزرسانی و ساختاربندی نظام آموزشی متناسب با نیازهای جامعه )١/٢٥(، آموزش اخلاق مدنی و پرورش دانشجویان مسئول )١/٣٩-(، همکاری و ارتباطات مؤثر درون و برون سازمانی )٣/٥٢-( توجه به توسعه جامعه )٧/٢٦-(، ارتباط مؤثر با ذینفعان جامعه )٥/٣١٦-(، تقویت روحیه پژوهشگری در دانشجویان )٠/٦٥٠-(.
همچنین ، بررسی تفاوت میانگین ها نشان میدهد که همه میانگین های موارد فوق به جز مورد «به روزرسانی و ساختاربندی نظام آموزشی متناسب با نیازهای جامعه » از مقدار متفاوت منفی در مقایسه با میانگین فرضی برخوردارند یعنی همه آن ها پایین تر از متوسط هستند و تنها این مورد در حد متوسط هست ؛ بنابراین وضعیت کلیه ی موارد اقدامات اعضای هیئت علمی در رابطه با مسئولیت اجتماعی دانشگاه بر اساس دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در سطح نه چندان مطلوب برآورد شده است .
حوزه دوم : آموزش معتبر و مسئولانه حرفه ای و شهروندی نتایج مربوط به تحلیل یافته های پژوهش ، بیانگر آن است که از دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه تهران وضعیت موجود در دانشگاه ازنظر آموزش معتبر و مسئولانه شهروندان و حرفه ایها، چندان مناسب و مطلوب نمیباشد؛ به علاوه وضعیت دانشکده های مختلف در این رابطه یکسان می باشد.