چکیده:
دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که فعالیت های کارآفرینی و تجاری سازی را انجام می دهد و هدف آن بهبود عملکرد در سطح ملی منطقه ای، اقتصادی و نیز منفعت مالی دانشگاه و اعضاء هیئت علمی و دانشجویان آن است. عوامل متعددی بر شکل گیری دانشگا ه کارآفرین تاثیرگذار است، در این پژوهش این عوامل در دو گروه نرم افزاری و سخت افزاری تفکیک شده اند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه کارآفرین است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که با استفاده از فن پیمایش انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق اعضاء هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا (استان همدان)، دانشگاه رازی (استان کرمانشاه) و دانشگاه کردستان (استان کردستان) (1085N=) بود. با استفاده از فرمول کوکران از جامعه کل، 240 نفر به عنوان نمونه جهت مطالعه انتخاب گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده و متناسب با حجم نمونه بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که برای تعیین روایی آن از پانل متخصصان و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد؛ دانشگاه های غرب کشور ازنظر تامین شرایط نرم افزاری و سخت افزاری جهت کارآفرین شدن در حد مطلوبی نیستند و برای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین باید تغییراتی اساسی در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری خود ایجاد کنند. تغیر محتوی دروس، استفاده از اساتید کارآفرین و برقراری ارتباط با صنعت ازجمله پیشنهاد هایی است که منجر به تبدیل دانشگاه ها به دانشگاه کارآفرین می شوند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش با توجه به بررسی مدل های پیشین چنین نتیجه گیری میشود؛ که دانشگاه برای کارآفرین شدن باید تغییرات اساسی در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری خود ایجاد کند.
١. بین دیدگاه اعضاء هیئت علمی که سابقه کارآفرینی دارند با افرادی که فاقد این سابقه هستند، در خصوص تأمین شرایط نرم افزاری در دانشگاه ها برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین تفاوت معنادار وجود دارد.
همان طور که در جدول (٧) مشاهده میشود: با استفاده از آزمون پارامتریک (t تک نمونه ) چنین نتیجه گیری میشود، دیدگاه اعضاء هیئت علمی به وضعیت ابعاد نرم افزاری دانشگاه کارآفرین در شرایط حاضر با شرایط مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد.
٣. بین دیدگاه اعضاء هیئت علمی که سابقه کارآفرینی دارند با افرادی که فاقد این سابقه هستند، در خصوص تأمین شرایط سخت افزاری در دانشگاه ها برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین تفاوت معنادار وجود دارد.
همان طور که در جدول (٧) مشاهده میشود: با استفاده از آزمون پارامتریک (t تک نمونه ) چنین نتیجه گیری میشود، دیدگاه اعضاء هیئت علمی به وضعیت ابعاد سخت افزاری دانشگاه کارآفرین در شرایط حاضر با شرایط مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد.
هم چنین بین دیدگاه اعضاء هیئت علمی که سابقه ی کارآفرینی دارند با افرادی که فاقد این سابقه هستند، در خصوص تأمین شرایط سخت افزاری در دانشگاه ها برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین تفاوت معناداری وجود دارد، بهزادی و همکاران (١٣٩٣) و کردنائیج و همکاران (١٣٩١) نیز این نتیجه را تائید کرده اند.