چکیده:
این پژوهش با هدف مطالعه معیارها و فرآیندهای ارتقاء اعضای هیات علمی در حوزه علوم انسانی از منظر مطالعات جهانی و هم راستاسازی مطالعات با تجارب اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز و تدوین و اعتباریابی الگوی مرتبط انجام شد. پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی به مطالعه ادبیات پژوهش و اسناد و مدارک و بررسی قوانین دانشگاه های مختلف جهان پرداختیم. با انجام مصاحبه گروهی در گروه های کانونی با اعضاء هیات علمی، به شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر ارتقاء اعضای هیات علمی حوزه علوم انسانی در دانشگاه شیراز پرداختیم. در این مرحله جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد. در بخش کمی به ارائه یافته های توصیفی پژوهش، روایی و پایایی ابزار و تبیین مولفه های اثرگذار پرداختیم. حجم جامعه 210 نفر اعضای هیات علمی دانشکده های علوم انسانی بود و با استفاده از جدول مورگان و محاسبه فرمول کوکران تعداد 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد و تعداد 94 پرسشنامه تکمیل شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی پژوهش ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود این پرسشنامه در دو بخش ملاک های مطرح شده در دانشگاه های برتر با 43 گویه و ملاک های برگرفته از جلسات مصاحبه با 41 گویه تنظیم گردید. با استفاده از نرم افزار spss16 یافته های توصیفی و جهت تعیین بارعاملی ابعاد و شاخص های پرسشنامه، از روش تحلیل عامل تاییدی و نرم افزار لیزرل استفاده گردید. یافته ها بیانگر آن بود که 5 عامل اصلی و 67 عامل فرعی در ارتقا اعضای هیات علمی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شیراز موثر است. بالاترین بار عاملی مربوط به مهارتهای عمومی و پس از آن به ترتیب عامل های آموزش، ارائه خدمات، پژوهش و مدیریت قرار دارند و به عنوان پیش بینی کننده های ارتقای اعضای هیات علمی معرفی می شوند.
خلاصه ماشینی:
کریمی، نوه ابراهیم ، آراسته و بهرنگی (١٣٩٤) در پژوهش خود به معرفی کدهای محوری و کدهای باز تشکیل دهنده تولید علوم انسانی پرداختند و کدهای محوری را این گونه مطرح میکنند: پژوهش ، اجتماعات و انجمن های علمی، ارتباطات علمی، فناوریهای اطلاعاتی، کیفیت تولیدات علمی، خلاقیت ، اخلاق حرفه ای، 103 «ویژه نامه آیین نامه ارتقاء و ارتقای اعضای هیأت علمی در آموزش عالی ایران : مسائل ، پیامدها و چالش های مرتبط » آزادی علمی و استقلال دانشگاهی و رهبری.
یافته های پژوهش در این بخش یافته های حاصل از مطالعه و بررسی ١٥ دانشگاه برتر دنیا که دربرگیرنده ملاکها و معیارهای مطرح شده برای ارتقاء اعضای هیئت علمی هر دانشگاه در رشته های علوم انسانی است ، ارائه می شود (جدول ١).
Felloships 111 «ویژه نامه آیین نامه ارتقاء و ارتقای اعضای هیأت علمی در آموزش عالی ایران : مسائل ، پیامدها و چالش های مرتبط » {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این قسمت یافته های حاصل از مصاحبه های صورت گرفته با اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در قالب جدول شماره ٢ ارائه می شود.
قویترین تبیین کننده بعد پژوهش گویه "استمرار فعالیت پژوهشی و داشتن برنامه در پژوهش " و ضعیف ترین تبیین کننده گویه "شهرت ملی/ «ویژه نامه آیین نامه ارتقاء و ارتقای اعضای هیأت علمی در آموزش عالی ایران : مسائل ، پیامدها و چالش های مرتبط » بین المللی در پژوهش " است .