چکیده:
در این مقاله به تحلیل چالشهای پیشروی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی پرداختهشده است. جامعه آماری شامل مسئولین این موسسات در سراسر کشور بوده که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای، 201 نفر از آنان بهعنوان جامعه نمونه در نظر گرفتهشدهاند. برای گردآوری دادهها از شیوه پیمایش و ابزار پرسشنامه سود جسته و تجزیهوتحلیل دادهها نیز به روش کمی انجامشده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که نظام آموزش عالی غیرانتفاعی به نحو بارزی متاثر از شرایط محیطی بوده و وجود چالشهای مختلفی، ادامه فعالیت آن را با دشواری همراه کرده است. در میان موارد مذکور چالشهای مربوط به ساختار اداری و سازمانی از بالاترین رتبه برخوردار بوده و پسازآن به ترتیب، چالشهای ناشی از اقدامات وزارت علوم، نبود و یا کمبود برخی از قوانین و مقررات، مشکلات مالی و اقتصادی، مسائل آموزشی و موارد ناشی از شرایط اجتماعی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
Jons مهرخوان و غمخوار (١٣٨٧) ضمن مروری بر تاریخچه و سیمای کلی بخش خصوصی آموزش عالی در ایران ، به تشریح چالش های پیشروی این بخش پرداخته اند که ازجمله می توان به مواردی از قبیل افزایش بیرویه ظرفیت پذیرش دانشجو در زیر نظام های دیگر آموزش عالی، نبود شرایط مناسب اعطای بورس تحصیلی به اعضای هیئت علمی این مؤسسات ، نبود همکاری لازم و مناسب سازمان های دولتی، اطلاع رسانی غلط رسانه های جمعی درباره این مؤسسات ، وجود موانع بر سر راه توسعه مؤسسات برای گرفتن رشته ، مقطع و دانشجو از وزارت علوم ، تأخیر در پرداخت وام شهریه و یارانه غذای دانشجویی از سوی وزارت علوم ، مشکلات ناشی از خرید زمین ، احداg بنا و ساختمان برای توسعه ، مشکل در اخذ تسهیلات مالی، تناسب نداشتن شهریه تعیین شده برای دانشجویان با مخارج مؤسسات ، محصور شدن در ضوابط و مقررات ابلاغ شده از سوی وزارت علوم ، معاف نبودن از برخی مالیات ها، عوارض و تعرفه های بیمه و ناکافی بودن حمایت های مالی و حقوقی دولت و وزارت علوم ، اشاره کرد.