چکیده:
سبک زندگی پایدار، نقطه شروع ارزیابی پیامدهای زیستمحیطی است که بر چرخه زندگی ما وارد میشود؛ بنابراین، از دیدگاه سبک زندگی باید به اقداماتی که افراد انجام میدهند و پیامدهای زیستمحیطی آن توجه داشت. در این تحقیق، میزان گرایش دانشجویان نسبت به سبک زندگی پایدار و عوامل اجتماعی موثر بر آن موردبررسی قرار گرفت. سبک زندگی پایدار نوعی شیوه زندگی سازگار با محیطزیست و پایدارسازی منابع انرژی برای کاهش تولید کربن است. بررسی حاضر با رویکرد کمی انجامشده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از بین 10313 دانشجو، 415 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی استان مازندران بهعنوان نمونه موردبررسی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که سبک زندگی دانشجویان، ناپایدار بوده و میزان رعایت سبک زندگی پایدار برحسب جنسیت و محل سکونت دانشجویان متفاوت است. بهعبارتدیگر، دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر و شهرنشینان بیش از روستانشینان سبک زندگی پایدار داشتند. علاوه براین، نتایج تحقیق نشان داد که بین منابع اطلاعات زیستمحیطی، نگرش زیستمحیطی و دانش زیستمحیطی و سبک زندگی پایدار رابطه مستقیم دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که منابع اطلاعاتی و نگرش زیستمحیطی بیشترین تاثیر را بر سبک زندگی پایدار دانشجویان دارا میباشد.
خلاصه ماشینی:
9. Formal validity جدول ١: تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای زمینه ای تحقیق نام متغیر تعریف نظری تعریف عملیاتی پایایی الگوهای کنش و مصرف توسط افراد می باشد که علاوه بر حفظ کیفیت مطلوب زندگ، استفاده از منابع طبیع و تولید ضایعات رعایت معیارهای محیط زیستی در مصرف 0/84 سبک زندگی پایدار ی یرا به حداقل برسند و نسل های آتی را برای تأمین نیازهایشان در مضیقه قرار ندهد )مینکس ،٢٠٠٧) مشارکت داشتن در فعالیت های محیط زیستی 0/80 نگرش زیست محیطی نوعی نگرش نسبت به محیط زیست می باشد که بر اساس آن فرد معتقد است اولا انسان بر طبیعت غلبه ندارد، ثانیا باید بین انسان و طبیعت تعادل وجود داشته باشد و ثالثا، برای رشد و توسعه اقتصادی محدودیت وجود دارد )صالحی و پازوکی نژاد، ١٣٩٣ الف ) پارادایم نوین محیط زیستی دانلپ و ون لایر 0/68 دانش محیط زیستی شناخت و سواد لازم درباره ی مفاهیم کلیدی، مسائل محیط زیستی و آشنایی بامهارت های لازم برای مقابله با آن ها )صالحی و پازوکی نژاد، ١٣٩٣ ب ) شناخت لایه اوزون ، تنوع زیستی، معاهدات محیط زیستی ، تغییر آب وهوا 0/74 منابع اطلاعاتی مجموعه ابزارهایی است که مجموعه ای از راه حل ها برای کاهش و تأثیرات مخرب محیط زیست را ارائه میدهند و به افراد در رسیدن به یقین و قطعیت در باب مسائل محیط زیستی کمک می کنند )هانیگن ،١٣٩٤) رسانه های دیداری، شنیداری، نوشتاری، نهادهای غیردولتی محیط زیستی ، خانواده و دوستان 0/79 نهایتا، متغیرهای اجتماعی – جمعیتی به این صورت تعریف عملیاتی شدند که متغیر جنسیت با استفاده از متغیر مجازی )١ به عنوان مرد و ٢ به عنوان زن ) کدبندی شد.