چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی فرایند موجود سیاستگذاری در ورزش همگانی ایران و ارائة الگو انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، در شمار پژوهشهای کاربردی و ازنظر ماهیت دادههای پژوهشی، جزو پژوهشهای طرح آمیخته بود. مدیران و کارشناسان خبرة ورزش همگانی بهعنوان جامعه هدف درنظر گرفته شدند. شیوه انتخاب گروه نمونه برای بخش کیفی پژوهش، غیراحتمالی و با استفاده از شیوههای نمونهبرداری هدفمند و مبتنی بر روش نمونهگیری ملاکی به حجم 16 نفر انجام شد و دادهها ازطریق مصاحبه گردآوری شدند. سپس، دادههای حاصل از مصاحبهها به روش استرابرت و کارپنتر (2011) کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. برای بخش کمی، نمونهها به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند و دادههای مربوط به آن با ابزار پرسشنامه جمعآوری شدند. گویههای این پرسشنامه، از مصاحبة نظاممند با مدیران و کارشناسان خبرة ورزش همگانی استخراج شدند. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (83/0 = α). تحلیل دادهها در این بخش نیز با استفاده از نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. و با آزمون فریدمن انجام شد. در بخش کیفی، نتایج پژوهش نشان داد که مولفههای سازمانی، باورها و فرهنگها، شرایط اقتصادی، تحلیل، تفسیر، تدوین علمی، مطالعات و پژوهشها، مولفههای موثر در سیاستگذاری ورزش همگانی کشور هستند و آسیبهای موجود در فرایند سیاستگذاری در ورزش همگانی کشور شامل عواملی ازجمله ضعف در نظارت و کنترل، ساختار ضعیف، ضعف در برنامهریزی و اجرا، عملکرد ضعیف رسانهها، منابع مالی محدود، عملکرد ضعیف نیروی انسانی، قوانین و مشارکت محدود مراکز علمی و پژوهشی هستند. همچنین، مطالعات تطبیقی و بومیسازی، مدیریت سازمانی، الگوهای فرهنگی و دینی، الگوهای مبتنی بر پژوهش علمی، الگوهایی هستند که میتوان برای سیاستگذاری در ورزش همگانی از آنها استفاده کرد. طبق نتایج بخش کمی، بین میانگین رتبههای آسیبهای موجود در ورزش همگانی و میزان نقش منابع اطلاعاتی موجود تفاوت معنادار مشاهده نشد. بهطورکلی، نتایج پژوهش نشان داد که فرایند سیاستگذاری در ورزش همگانی ایران با آسیبها و چالشهایی همراه است که باید آنها را شناخت و براساس روشهای علمی اصلاح کرد. تغییرات ساختاری و اصلاح قوانین از عمدهترین آنها بهشمار میآیند. همچنین، باید از الگوهای دقیق و علمی برای سیاستگذاری استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
در بخش کیفی، نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای سازمانی، باورها و فرهنگها، شرایط اقتصادی، تحلیل، تفسیر، تدوین علمی، مطالعات و پژوهشها، مؤلفههای مؤثر در سیاستگذاری ورزش همگانی کشور هستند و آسیبهای موجود در فرایند سیاستگذاری در ورزش همگانی کشور شامل عواملی ازجمله ضعف در نظارت و کنترل، ساختار ضعیف، ضعف در برنامهریزی و اجرا، عملکرد ضعیف رسانهها، منابع مالی محدود، عملکرد ضعیف نیروی انسانی، قوانین و مشارکت محدود مراکز علمی و پژوهشی هستند.
در دومین سؤال بخش کیفی، نتایج پژوهش نشان داد که آسیبهای موجود در فرایند سیاستگذاری در ورزش همگانی کشور شامل عواملی ازجمله ضعف در نظارت و کنترل، ساختار ضعیف، ضعف در برنامهریزی و اجرا، عملکرد ضعیف رسانهها، منابع مالی محدود، عملکرد ضعیف نیروی انسانی، قوانین، مشارکت محدود مراکز علمی و پژوهشی هستند.
در نظام ورزش همگانی، ارتباط و تعامل دستگاههای سیاستگذار، برنامهریز، مجری، پشتیبانیکننده و ناظر باید تعریف و عملیاتی شود؛ 9- پیوند نزدیک بین نهادهای سیاستگذار در سطح کلان و نهادهای سیاستگذار در ورزش همگانی باید بهوجود آید؛ 10- در طراحی و تعریف سیاستهای ورزش همگانی در ایران، باید نقطة شروع در رسانهها، دانشگاهها و مراکز پژوهشی، انجمنها و نهادهای تخصصی ورزش همگانی باشند؛ 11- تهیة گزارشهای ملی از وضعیت ورزش همگانی و رصدکردن مکرر آنها از اولویتهای اصلی برای طراحی ساختار ورزش همگانی ایران بهشمار میآیند؛ 12- نیازسنجی، استعدادیابی و توجه به ظرفیتهای بالقوه در دانشگاهها، مدارس و خانوادهها، آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف کشور و برنامهریزی براساس آنها؛ 13- ایجاد انگیزه و فراهمکردن شرایط و رفع موانع مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی برای سرمایهگذاری در ورزش همگانی و رفع مشکلات اقتصادی؛ 14- تهیه و تنظیم قوانین، سیاستها و دستورالعملهای ثابت و درعینحال منعطف، یکسان، همسو، کاربردی، منسجم و جامع و ابلاغ آنها به تمام دستگاههای ذیربط و نظارت بر اجرای صحیح آنها، درکنار تهیه و تنظیم قوانین و دستورالعملها و سیاستهای ویژة هر منطقه و فرهنگ.
Presentation the strategy for general and championship sport Development in Qom province, Master thesis, Payame Noor University of Tehran.