چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تاثیر فناوری اطلاعات بر رضایت ارتباطی و یادگیری سازمانی کارکنان در پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. نوع پژوهش، توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شده است. جامعة آماری پژوهش همة کارکنان پژوهشگاه تربیتبدنی جمهوری اسلامی ایران بودند (تعداد = 73). برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای رضایت ارتباطی دون و هازن (1997)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) و فناوری اطلاعات احمدپور (1389) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به تایید 10 نفر از اساتید رسید و پایایی پرسشنامهها براساس ضریب آلفای کرونباخ، بهترتیب برابر با 97/0، 97/0 و 85/0 بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس.و آموس انجام شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین فناوری اطلاعات و رضایت ارتباطی کارکنان و همچنین، بین فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی کارکنان رابطة مثبتی وجود داشت. نتایج مدل پژوهش نشان داد فناوری اطلاعات بر رضایت ارتباطی و فناوری اطلاعات بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبتی داشت. براساس مقادیر بارهای عاملی، میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر رضایت ارتباطی کارکنان و تاثیر فناوری اطلاعات بر یادگیری سازمانی بود. همچنین، براساس شاخصهای برازش، مدل فرضی متغیرهای پژوهش از برازش لازم برخوردار بود؛ بنابراین، توجه به عامل فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از شاخصهای موفقیت و بهبود وضعیت یادگیری سازمانی و رضایت ارتباطی کارکنان پژوهشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
جدول 2- ماتریس همبستگی پیرسون بین فناوری اطلاعات و رضایت ارتباطی به تصویر صفحه مراجعه شود* معناداری در سطح 05/0 ≥P ** معناداری در سطح 01/0 ≥ P یافتههای حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشاندهندة ارتباط مثبت و معنادار بین فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی است (01/0P < ، 529/0 = r) است.
جدول 6- شاخص برازش مدل پژوهش به تصویر صفحه مراجعه شود بحث و نتیجهگیری یافتههای حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشاندهندة وجود رابطة مثبت و معنادار بین فناوری اطلاعات و رضایت ارتباط در پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی است.
The role of information & communication technology on ecision making process of sport organizations' managers (Unpublished masterʼs thesis).
The relation between information technology with knowledge management and organizational learning of social security organization of Golestan province.
Paper Presented at the Second International Conference on Information and Communication Technology and Management, Tehran, Superior Service Company.
Determining the relationship between the use of information and communication technology and the job satisfaction of the faculty members of Islamic Azad University, Roodehen branch.
Study of information technology application and its relationship with organizational learning in units of Islamic Azad University of Semnan Province.
The impact of information technologies on commincation satisfaction and organizational learning in companies in Serbia, Computers in Human Behavior (2017), doi: 10.
The relation between information technology and organizational learning (Case study: Tehran Saderat Bank).