چکیده:
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن دادن ﻧﻮع زﺑﺎن ﺑﻪ ﻛﺎر رﻓﺘﻪ در ﻓﻀـﺎﻫﺎﻳ ﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺑﺮﺧﺎﺳـﺘﻪ از اﺑﺰاری اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ، ﺟﻬﺎﻧﻲ، و ﺗﻌﺎﻣﻠﻲ اﺳﺖ. ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ، ﺑﻪ ﻧﺤﻮة ﻧﻮﺑﺖ ﮔﻴﺮی و واﮔـﺬاری آن ﻫﻨﮕﺎم اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ ﻓﻨﺎوری ﺑﺮای ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒـﺎط ﭘﺮداﺧﺘـﻪ ﺷـﺪه اﺳـﺖ. داده ﻫـﺎی اﻳـﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮔﻔﺖ وﮔﻮﻫﺎ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻛﺎرﺑﺮان ﻓﺎرﺳﻲ زﺑﺎن در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﺠـﺎزی ازﺟﻤﻠـﻪ اﺗﺎق ﻫﺎی ﭼﺖ ﻳﺎﻫﻮ و ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻓﻴﺲ ﺑﻮک و ﺗﻠﮕﺮام اﺳـﺖ ﻋﻠـﺖ اﻧﺘﺨـﺎب اﻳـﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻮدن و آﺷﻨﺎﺑﻮدن آن ﻫﺎ ﺑﺮای اﻏﻠﺐ ﻛﺎرﺑﺮان اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ در اﻳﺮان ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻃﻮر کلی ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻧﻮﺑﺖ ﮔﻴﺮی و ﻛﻨﺘﺮل، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، و اﻧﺘﻘﺎل آن در ﮔﻔﺖ وﮔﻮﻫﺎی اﻳﻨﺘﺮﻧﺘـﻲ دارای اﺻﻮل ﻣﺸﺨﺺ و ﻗﻮاﻋﺪ ازﭘﻴﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه ای ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺎﺣﺪ زﻳـﺎدی ﺑـﻪ ﻋـﺎدات اﻓـﺮاد ﻫﻨﮕﺎم ﭼﺖ و ﺗﺎﻳﭗ ﻛﺮدن بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، در پژوهش حاضر، ازطریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته با خبرگان، دادهها گردآوری و با روش تحلیل مضمون و گویهسازی تحلیل شده است و مهمترین مؤلفههای مؤثر در انتخاب و روایت شخصیتهای مستندهای اجتماعی بهمنظور اجرای صحیح فرایند امر به معروف و نهی از منکر در رسانه (مانند انتخاب فردی معمولی با ویژگیهایی نظیر زندگی متحولشده، مسئلهای قابلدرک، توانایی در معرفی خود، و درآخر صورت و بیانی جذاب و نیز انتخاب الگوی والامقام یا فردی موفق نزدیک به فرهنگ مخاطب و کمحاشیه برای پاسخ به مسئلۀ فیلم) تعیین و تبیین شده است.
از میان گونههای متنوع برنامهسازی (تلویزیونی)، مستند اجتماعی، بهعلت آنچه درادامه توضیح خواهیم داد، ظرفیتهای بالقوهای در اجرای صحیح فرایند امر به معروف و نهی از منکر دارد، اما این ظرفیتها کمتر مورداستفاده قرار گرفته است و برای تحقق آن شیوهنامۀ مکتوب و مدونی وجود ندارد که محصول پژوهشی متمرکز در این حوزه باشد.
شیوۀ گردآوری دادهها نیز، بهعلت آنکه پژوهشگر در جستوجوی شناخت مهمترین مؤلفههای مؤثر برای راهنمایی مستندساز در انتخاب و روایت شخصیتهای مستندهای اجتماعی بهمنظور اجرای صحیح فرایند امر به معروف و نهی از منکر در رسانه بود، و ازسویدیگر کارشناسان حوزۀ هنر، دین، و رسانه (مشخصات کارشناسان طرف مصاحبه در جدول 1 آمده است) دارای افق دید مناسبی درخصوص موضوع پژوهش حاضر بودهاند، بهمنظور استفاده از نظرهای کارشناسان، روش مصاحبه انتخاب شد.
اقدام به فعالیت رسانهای درحقیقت گامگذاشتن در مسیر هدایت همهجانبۀ مخاطبان است (یوسفزاده 1392: 31)، اما برای بررسی قدرت رسانههای جمعی در جامعۀ اسلامی بهمنظور اجرای فرایند امر به معروف و نهی از منکر باید به تعریف کازنو از نظارت اجتماعی نیز توجه کرد.