چکیده:
از الزامات عصر حاضر، ارتقای سواد رسانهای در دنیای فراگیر از پیامهای رسانهای است. و اما سواد رسانهای خود به خود در افراد ارتقا نمییابد و نیازمند آموزش و برنامهریزی منظم و جدی است که خصوصاً از سنین پایین توصیه میشود.
این مقاله گزارشی است از اجرای آزمایشی طرح درسی در خصوص سواد رسانهای، که طی هشت جلسه، در پایه چهارم ابتدایی دبستان پسرانه «سما 1» در سال 1392 اجرا شد. برای نگارش اولیه طرح درسها، از روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی استفاده و با مشاهده همراه با مشارکت روند اجرای طرح درسها در هر جلسه، ثبت و ضبط شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دانشآموزان پس از گذراندن این دوره به اهداف آموزش سواد رسانهای در رویکرد شناختی و دیدگاه انتقادی نزدیک شدند.
هدف از ارائه این گزارش آن است که با در دست داشتن گزارشهای گوناگونی از اجرای دورههای منظم آموزش سواد رسانهای برای مقاطع مختلف سنی و بررسی و تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها، بتوان به طرح جامعی در خصوص این مهم و برای اقصی نقاط کشور دست یافت.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢: مهارت ها و دانش مورد نیاز برای رویارویی با پیام های تبلیغاتی به تفکیک گونه شناسی سواد رسانه ای گونه , مهارت ها , دانش شناختی , توانایی تحلیل یک آگهـی تجـاری بـرای شناسـایی عناصر کلیدی اقناع توانــایی مقایســه ایــن عناصــر در تبلیغــات بــا واقعیت های ساختار دانش خود در دنیای واقعی توانایی ارزیابی میزان درستی ادعاهای مطرح شـده در تبلیغات , کسب دانش درباره ی موضوع مــوردنظر از منــابع مختلــف (رسانه ها و دنیای واقعی ) احساسی , توانایی تحلیل احساسات شخصیت های موجـود در آگهی تجاری توانـایی قـرار دادن خـود بـه جـای شخصـیت هـای مختلف آگهی تجاری , یادآوری تجربه های شخصـی درباره احساسـی کـه هنگـام نیــاز بــه یکــی از کالاهــای تبلیغ شده وجود دارد زیبایی شناختی , توانایی تحلیل عناصر تولیدی و خلاقانـه در آگهـی تجاری توانایی مقایسه عناصر هنری به کار رفتـه در تولیـد این آگهی با عناصر موجود در آگهی های دیگر , کســــب دانــــش دربــــاره نویسندگی ، گرافیک ، عکاسی و...
سپس مثال هایی که دانش آموزان به عنوان رسانه می شناسند در بارش فکری بیان و دسته بندی شد: پست - حرف زدن (گفت وگو) ـ اینترنت ـ موبایل ـ میکروفن ـ مطبوعات ـ تلویزیون ـ مـاهواره ـ پیامـک ـ عکـس - میـل زدن – لب تاب و آیپد - مبدل دیجیتال ـ کامپیوتر- تلفن ثابت - اطلاعیه نوشتن - آتش (مشعل کـردن ، دود آتـش ) - کبـوتر نامـه بـر - آگهیهای بازرگانی ـ نقاشی - مکالمه تصویری - هرچیزی میتونه رسانه باشه مثل علامت دادن - لباس چـون اغلـب داره مـارک لباس رو میرسونه تعریف نهایی از «رسانه جمعی »: هر تکنولوژی یا ابزاری که برای ارسال پیام ها از یک منبع مرکزی به گیرنـدگان بسیار، استفاده شود؛ در این حالت معمولا ارتباط یک طرفه مقدور است .