چکیده:
تصمیمگیری بخش جدایی ناپذیر حاکم بر زندگی انسان ها و سازمان ها است. این در حالی است که ماهیت تصمیم گیری ریشه در فرهنگ دارد و تصمیمات، تحت تاثیر انگیزهها و اهداف تصمیمگیرندهای هستند که ارزشهای فرهنگی متفاوتی دارند؛ از این رو به بهره گیری مدیران از سبک های متفاوت تصمیمگیری منجر میشود. از آنجا که سبک تصمیمگیری عامل بسیار مهمی در موفقیت و اثربخشی سازمان است، اهمیت ارزش ها در فرایند تصمیمگیری روشن میشود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تبیین اثرگذاری ارزش ها بر تصمیمگیری و سبک تصمیمگیری مدیران است. بدین منظور در این بخش، ابتدا مبانی نظری تحقیق و تحلیلهای صاحب نظران درباره ی مفهوم و سبک تصمیمگیری مرور می گردد، سپس به بحث نقش شهود، اعتماد و ارزش ها در تصمیمگیری پرداخته میشود و در نهایت می توان گفت توجه به ارزش های فرهنگی سازمان مانند اهرمی قدرتمند برای انتخاب سبک مناسب تصمیم، عمل می کند.
خلاصه ماشینی:
ایـن در حالـی اسـت که ماهیـت تصمیم گیری ریشـه در فرهنـگ دارد و تصمیمات ، تحت تأثیـر انگیزه ها و اهـداف تصمیم گیرنـده ای هسـتند کـه ارزش هـای فرهنگـی متفاوتـی دارنـد؛ از ایـن رو، بـه بهـره گیـری مدیـران از سـبک های متفـاوت تصمیم گیـری منجـر می شـود.
بـر ایـن اسـاس ، هـدف پژوهـش حاضـر بررسـی انـواع سـبک های تصمیـم و ارزش هـا بـه خصـوص ارزش هـای فرهنگـی همچـون اعتمـاد بر سـبک های تصمیم گیـری مدیران اسـت .
Organizational Behavior مـدل تصمیم گیـری فـردی بـر رفتـار حـل مسـأله ی مدیـران متمرکـز اسـت ؛ بـه گونـه ای کــه رفتــار مدیــر تحت تأثیــر ســبک تصمیم گیری مدیــر، زمینــه ی فــرد و شــخصیت او قــرار دارد.
از آنجـا کـه سـازه ی سـبک تصمیم گیری را می تـوان به عنـوان یـک پدیـده در سـطح فـرد، گـروه یــا سـازمان بررسـی کـرد (Covin et ٢٠٠١ ,al)؛ هـر کـدام از ایـن طبقه بندی هـا بـا توجـه بـه اینکـه کـدام دسـته عوامـل فـردی ، ســازمانی و محیطــی را بــر نحــوه ی واکنــش و رفتــار افــراد در هنــگام مواجهــه بــا شــرایط تصمیم گیــری دخیــل می داننــد، بــا یکدیگــر متفــاوت می باشــند (Tatum ٢٠٠٣ ,et al).
اعتمـاد و تأثیـر آن بـر تصمیم گیـری موفـق در سـازمان ، در ادبیـات بـه عنـوان یکـی از رایـج تریـن مفاهیـم قابـل توجـه قـرار گرفته اسـت ٦٦ (١٩٩٦ ,Bryk and Schneider & ٢٠١٠ ,Osborne؛ بــه نقــل از ٢٠٠٥ ,Graza & ١٩٩٧ ,Shaw).
W. Scholl et al (1999), “Information processing syle and decision making”, Journal of Organizational Behavior, 20(3): 407 420.