چکیده:
هدف این مقاله واکاوی ورود فناوریهای اطلاعاتی تأثیرگذار بر اطلاعیابی در حوزههای علمیه است. نوع پژوهش کاربردی و روش اجرای آن پیمایشی بوده و از رویکرد تحلیلی استفادهشده است. شیوه گردآوری دادهها پرسشنامه است و روایی صوری ابزار توسط متخصصان تأیید گردید؛ همچنین از ضریب آلفای کرنباخ برای تأیید پایایی استفاده شد. در این پـژوهش از روش نمونه گیری چندمرحله ای استفاده شده است و در مجموع 313 نفر در استانهای فارس و بوشهر جامعه پژوهش را تشکیل دادند. روشهای آماری توصیفی و استنباطی بهمنظور تجزیه تحلیل دادهها بهکاررفته و از نرمافزار آماری SPSS استفادهشده است. در این بخش ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمونهای فریدمن و کورسکال والیس به کار رفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که استفاده از کتابخانه با میانگین (66/3)، انتخاب کتابهای چاپی با میانگین (48/4)، شرکت در کلاسهای درس یا کارگاههای آموزشی با میانگین (18/2)، انجام پژوهش با میانگین (05/2)، به ترتیب جهت دسترسی، انتخاب، رویارویی با موقعیت بحران و کسب مهارتهای پژوهشی، توسط جامعه پژوهش در اولویت نخست قرار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میان رفتار اطلاعیابی جامعه پژوهش، با موقعیت مواجه با بحران رابطه منفی معنیدار و با مهارتهای پژوهشی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ازجمله مشکلات مورد اشاره در رفتار اطلاع یابی دانشجویان ، می توان به موجود بودن منابع اطلاعاتی در کتابخانه (ملکیان ،١٣٨٧؛ کیانی خوزستانی، فامیل روحانی و نصیرنژاد علیشاه ، ١٣٩٠؛ طاهرزاده موسویان ، رجبی، بیگدلی، ١٣٩٠؛ فرهادی و منصوریان ، ١٣٩٣)، سرعت پایین اینترنت و قطع اشتراک مجلات و پایگاه های الکترونیکی از طرف دانشگاه (فرهادی و منصوریان ، ١٣٩٣)، عدم آشنایی با شیوه های جستجوی اطلاعات و روش های پژوهش (پروینی، جلالی دیزجی، ١٣٨٩؛ طاهرزاده موسویان ، رجبی و بیگدلی، ١٣٩٠)، عدم آشنایی با منابع تخصصی موجود (قوام ، ١٣٩٠)، فقدان مهارت های استفاده از پایگاه های اطلاعات علمی، درک و کاربرد 1 - reference publication year spectroscopy (RPYS) مفاهیم جستجوی پیشرفته اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی استنادی، پایگاه های اطلاعاتی تمام متن و کتابخانه های دیجیتال (مهدیان ، شهبازی و نیک نژاد، ١٣٩١) اشاره نمود.
ردگیری تجارب کاربران از طریق به کارگیری برنامه های کاربردی یا مشاهده مستقیم در شبکه های اجتماعی پیوسته (٢٠١٢)Abdesslem, Paris& Henderson بررسی رفتار کاربران وب بر اساس روش ردگیری چشمی ١ در شبکه های اجتماعی(٢٠١٣) Adnan, Hassan& Abdullah، بررسی رفتار و فعالیت کاربران در شبکه اجتماعی فیس بوک ,O’Donovan, Fournelle, Gaffigan, Brdiczka Moore &Shen, Liu (٢٠١٣)، بازیابی اطلاعات کاربران از طریق پایگاه داده شبکه های اجتماعی(٢٠١٠) Gyarmati& Trinh از یافته های مهم بررسی رفتار اطلاع یابی در قلمرو شبکه های اجتماعی است .
جدول ٤: آزمون معنی داری تفاوت میانگین رتبه ای روش های کسب مهارت های پژوهشی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیۀ پنجم : بین رفتار اطلاع یابی جامعۀ پژوهش و مواجه شدن آنها با موقعیت بحران ، رابطه وجود دارد.