چکیده:
این تحقیق پیرامون میزان رضایت کابران از شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران است. در این پژوهش، تهران به پنج منطقۀ غرب، شرق، شمال، جنوب و مرکز تقسیم شد و از هر منطقه، با توجه به جمعیت، وسعت و تراکم با روش تصادفی و بهشکل خوشهای تعدادی از افراد انتخاب شدند که در پایان ۸۰۰ نفر در این جامعۀ نمونه با توزیع پرسشنامۀ محققساخته بر اساس نظر نخبگان شرکت کردند. در پایان و با استفاده از نتایج بهدست آمده، میزان رضایت کاربران از شبکههای اجتماعی متوسط و رو به خوب بود. میزان رضایت در زنان، خانهداران (بیکاران)، سطوح بالای تحصیلی، جوانان و مجردان بیشتر بود. از بین علل استفاده از شبکههای اجتماعی، پنج علت با بیشترین فراوانی بهدست آمد؛ نیازهای شغلی و تحصیلی، پر کردن اوقات فراغت، آشنایی با زندگی بزرگان، در دسترس بودن موسیقی و مباحث روانشناسی، بیشترین فراوانی را داشتند
خلاصه ماشینی:
1- John-Harmen Valk 2- Crystal 3- Meredith Ringel Morris 4- Jaime Teevan 5- Katrina Panovich 6- Myspace 7- Facebook همچنین گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ، بر ابعاد مختلف (سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، امنیتی و اقتصادی ) زندگی بشر از جمله برقراری ارتباط بین افراد تأثیر گذاشته و امکان برقراری ارتباط بین افراد بدون نیاز به زمان و مکان مشخص را فراهم کرده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) استفاده از کانال های تخصصی مورد نیاز شغل یا رشته تحصیلی بررسی ها نشان داد که ٥٩/٦ درصد کاربران اظهار داشته اند که استفاده از کانال های تخصصی مورد نیاز شغل یا رشتۀ تحصیلی ، مهم ترین دلیل آنها برای استفاده از شبکه های ارتباطی تلفن همراه بوده است و در مقابل ٤٠/٤ درصد نیز با این نظر مخالف هستند.
همچنین استفاده از شبکه های ارتباطی تلفن همراه برای گوش دادن به موسیقی در هر مکان و زمان در بین افراد با تحصیلات پایین تر بیش از کاربران با تحصیلات بالاتر بوده است .
همچنین استفاده از شبکه های ارتباطی تلفن همراه برای آشنایی با نکات اخلاقی ، اجتماعی ، علمی و فرهنگی در بین افراد با تحصیلات بالاتر بیش از کاربران با تحصیلات پایین تر بوده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) وضعیت فرضیه ها با توجه به فرضیاتی که در این پژوهش صورت بندی شده است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد: - بین میزان رضایت کاربران از شبکه های تلفن همراه و جنسیت آنها رابطه وجود دارد.