چکیده:
<br /> بوردیو برای تبیین نظریه خود و برای نشان دادن تمایزات اجتماعی، از دو مفهوم عادتواره و میدان مدد میجوید و اظهار میکند که جهان اجتماعی از میدانهای مختلف تشکیل میشود. هر میدانی عادتوارههای خاص خود را دارد و عادتوارهها بسته به تغییر میدان، تغییر میکنند. در نگاه بوردیو دنیای مدرن بر پایه تمایز استوار است که این تمایز در مفاهیم ساختاری چون فضا، میدان، طبقه و سرمایه و همچنین در سطح مفاهیم کنشی یعنی عادتواره، عملکردهای درون میدان، ذایقه و سلیقه نمایان است. میتوان گفت جهانزیست دنیای مدرن عرصه تمایزگذاریهاست. با توجه به گسترش مدرنیته در جهانزیستهای متنوع، عرصه تمایزگذاری متکثرند. فهم شیوههای تمایز در هر جامعه و فرهنگی لازم به خوانش متنهای درونی آن جامعه دارد. فهم متنها با رویکرد بوردیویی میتواند شیوههای تمایز در هر جامعهای را نشان دهد. معمولاً متنهایی چون هنر، رمان، فیلم، نمایش، سینما، ادبیات و حوزههای دیگر فرهنگ عامه، سر ریزهای جامعهاند که مدلبندیهای تمایز را میتوان در آن خوانش کرد. در این مقاله با توجه به خوانش یکی از متنها (فیلم جدایی نادر از سیمین) با رویکرد بوردیویی سعی بر آن است مدلبندی و جلوههای تمایز نشان داده شود. چنین خوانشی میتواند در درک کاربرد مفاهیم بوردیویی در جامعه ایران مفید باشد. فرهادی در این فیلم نوعی تمایز و تشخص طبقاتی و فرهنگی را بر اساس عادتوارهها و سرمایهها برجسته میکند؛ اینکه افراد در میدانهای مختلف متناسب با سرمایه و عادتواره منتسب به آن میدان متمایل به متمایز جلوهکردن خود هستند و بر این اساس بازنده یا برنده میدان میشوند.
خلاصه ماشینی:
خوانش جامعه شناختي بورديويي از فيلم «جدايي نادر از سيمين » با تأکيد بر جامعه ايران خوانش جامشناختبورديويي فيل «جداينادر سيمين » تأکيبجامعايرا شيوا پروائي ١ تاريخ دريافت :٩٥/٣/٢٢ تاريخ تاييد:٩٥/٦/٢٨ چکيده بورديو براي تبيين نظريه خود و براي نشان دادن تمايزات اجتماعي ، از دو مفهوم عادت واره و ميدان مدد مي جويد و اظهار مي کند که جهان اجتماعي از ميدان هاي مختلـف تـشکيل مي شود.
با اين توصيفات ، فيلم جدايي نادر از سيمن عرصه جلوه تمايزبندي جامعه مدرن ايراني است که کنش ها را در درون ساختار پيوند مي زند و در عين حال برخورد عادت واره هايي که در قالب تعامل طبقات خود را نمايان مي سازد و درج فضاي اجتماعي جامعه ايراني را در ميدان هاي کنشي برجسته مي سازد.
در اين نوشتار کوشيده شده براي تحليل جامعه شناختي فيلم جدايي نادر از سيمين چارچوبي نظري دربارة انواع سرمايه نزد مارکس ، وبر، بورديو، و نقش آن ها در شکل دهي به طبقات و منزلت هاي گوناگون تدوين شود.
به عنوان مثال در اين مقاله ، مفاهيم ميدان ، سرمايه ، فضاي اجتماعي ، تمايز، انواع سرمايه ، عادت واره ، تفکيک طبقات اجتماعي را که مضامين اصلي بورديو هستند، براي تحليل فيلم استفاده شده است .
نتايج کلي نشان مي دهد که در فيلم جدايي نادر از سيمين ، فرهادي فضاي اجتماعي را توصيف مي کند که در اين بستر شاهد نوعي تمايز طبقاتي - فرهنگي در عادت واره ها و سرمايه ها هستيم .