چکیده:
در گسترهی بینالمللی که عرصهی تضاد منافع دولتها، سازمانها و شرکتهای بینالمللی است، صنعت فیلمسازی را میتوان بهمثابه مجموعهای از نظامهای بازنمایی در نظر آورد. بازنمایی فرآیندی بیطرف نیست و با حفظ معانی خاصی در ژرفنای متون، در خدمت منافع برخی از افراد و گروهها عمل میکند. این پژوهش با تمرکز بر این پرسش که نظام بازنمایی حاکم بر انیمیشنهای تولید شده در صنعت فیلمسازی آمریکا چگونه عمل میکنند و اسطورههای آنها چیست، به موردکاوی انیمیشن وال-ئی ، پرداخته است. بدین منظور از روششناسی کیفی بهره جسته و جهت چهارچوب مفهومی از نظریه بازنمایی بهخصوص نظریات رولان بارت استفاده شده است. برای تحلیل دادهها نیز روش تحلیل نشانه شناختی برگزیده شده است. نتایج نشان داد که نوع پیشرفته و پیچیدهای از اسطوره در این انیمیشن حضور دارد؛ زیرا عملکرد شناختهشدهی اسطورهها ممانعت از نقد اموری خاص است، اما در این فیلم، اسطوره، در دل انتقاد به اسطوره حضور داشته و به طبیعی جلوه دادن ارزشهای سرمایهداری میل دارد.
خلاصه ماشینی:
درآمدن اسطوره به جامه ي انتقاد؛ بررسي نشانه شناختي انيميشن وال -ئي سيد وحيد ميره بيگي تاريخ دريافت :٩٤/٦/١٨ تاريخ تاييد:٩٤/٩/٢٢ چکيده در گستره ي بين المللي که عرصه ي تضاد منافع دولت ها، سازمان ها و شرکت هاي بين المللي است ، صنعت فيلم سازي را مي توان به مثابه مجموعه اي از نظام هاي بازنمايي در نظـر آورد.
نتايج نشان داد که نوع پيشرفته و پيچيده اي از اسطوره در اين انيميشن حضور دارد؛ زيرا عملکرد شناخته شده ي اسطوره ها ممانعت از نقد اموري خاص است ، اما در اين فيلم ، اسطوره ، در دل انتقاد به اسطوره حضور داشته و بـه طبيعـي جلوه دادن ارزش هاي سرمايه داري ميل دارد.
مهم ترين چالشي که ميان اين نظريات وجود دارد، يعني ميزان و چگونگي بازنمود امور واقعي توسط نظام هاي زباني -نشانه اي ، تمايز آنها را تعيين نموده است : رويکرد بازتابي ١، نشانه را صرفاً بازتابنده ي معنايي که در چيزها وجود دارد مي داند؛ رويکرد نيت گرا٢ نشانه را انتقال دهنده معنايي که مورد قصد و خواسته ي مؤلف بوده مي پندارد و رويکرد برساخت گرا٣ معنا را ساخته شده در زبان و از طريق زبان تلقي مي کند (هال .
در اينجا نيز وال ـئي مذکر به مثابه مالک انحصاري اشياء مختلف باقي مانده در زمين جلوه گر مي شود که علي رغمِ اين تملک غم رمانتيکي در پلک هاي فلزي او خموده است : معشوق مؤنثي نيست که با نمايش داشته هايش دل از او ببرد: (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره ٣ : تحليل نشانه شناختي در ادامه ي داستان ، روبات ديگري به نام ئيو، وارد زمين مي شود.