چکیده:
مقدمه: نظر به اهمیت خواندن برای فرد و جامعه و پایین بودن سرانه خواندن در کشوری چون ایران، پژوهشگران، اندیشمندان و مسئولان حوزه خواندن از جمله مجموعه کتابخانههای عمومی کشور سالهاست که هر یک به شیوهای در تلاشاند تا بتوانند با ارائه راهکارها، برنامهها، بسترسازی و فراهم نمودن زیرساختها و تبلیغات مناسب، افراد را به سمت خواندن جذب کنند. در این میان، بارها از مفید بودن خواندن و مزایای آن بحث شده است. در اهمیت خواندن و وجود مزایا و منافع فراوان آن برای فرد و جامعه تردیدی وجود ندارد، اما آنچه مهم است این است که در نهایت خواندن، عملا چه آثار و نتایجی در زندگی افراد اهل مطالعه داشته است. به دیگر سخن، دستاوردها و اثرات عملی خواندن در زندگی افراد چیست؟ از اینرو، پژوهش حاضر درصدد است دستاوردها و اثرات عملی خواندن را در بین اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه شناسایی نماید.
روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد روششناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق گردآوری شده است. مشارکتکنندگان 31 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در تابستان سال 1395 بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات انجام گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 14 موضوع اصلی، 27 زیر موضوع و 21 موضوع فرعی گردید. 14 موضوع اصلی عبارتاند از: پیشرفت علمی؛ توسعه ذهن؛ بهروز بودن؛ تفریح سودمند؛ دستیابی به آرامش و نشاط؛ خودسازی و شخصیتسازی؛ کسب توان و باز توانی اجتماعی؛ کسب تجربه؛ درمان مشکلات؛ بهبود کیفیت زندگی؛ کسب اعتبار؛ الگوبرداری؛ خلاقیت و مشارکت ذهنی. هر کدام از موضوعات اصلی نیز دارای زیر موضوعات و موضوعات فرعی هستند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که با خواندن، دستاوردهایی عاید فرد میشود که در هر مرحله از زندگی باعث دستیابی وی به موفقیت و ایجاد تغییرات مثبت عینی و ذهنی بهصورت مشهود و یا نامشهود میشود. این تغییرات هر چند فردی است اما بهصورت غیرمستقیم در پیشرفت و بهبود جامعه نیز تاثیرگذار است. بنابراین اهمیت دادن و شناسایی چنین دستاوردهایی، میتواند در جهت رسیدن به جامعهای اهل خواندن راهگشا باشد.