Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی بازاریابی محتوایی بر افزایش فروش کتاب (مطالعه موردی موسسه انتشاراتی آبان)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 205 تا 220)

مقدمه: کسب وکار کتاب‌ از دیگر کسب ­وکارها متفاوت است. کتاب‌‌ها محصولات نامطمئنی هستند که با شکست بالا در پیدا کردن مخاطبان مواجه‌‌اند و تنها درصد کوچکی از آن­ها به فهرست خرید مشتریان راه پیدا می‌‌کنند. از این‌رو، چنین کسب ­وکارهایی همواره باید به‌دنبال راهبردهای کم هزینه و نوآور برای جلب نظر مشتریانشان باشند. بازاریابی محتوایی یکی از این راهبردهاست که با وجود اهمیت آن برای دستیابی به مخاطبان، اثربخشی آن در حوزه کتاب کمتر بررسی شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازاریابی محتوایی بر افزایش فروش برخط کتاب در سطح یک موسسه انتشاراتی انجام شده است. روش‌­شناسی: این مطالعه یک پژوهش کاربردی است و به لحاظ رویکرد، کیفی است که با استفاده از روش مطالعه موردی انجام شده است. راهبرد بازاریابی محتوایی در سطح یک موسسه انتشاراتی به‌مدت شش ماه اجرا و اثربخشی آن در افزایش فروش برخط کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور از میان بنگاه‌‌ها، موسسات و کسب‌ وکارهای فعال در زمینه نشر کتاب چاپی فارسی در حوزه‌‌های فرهنگی و هنری شهر تهران، موسسه انتشاراتی آبان به روش هدفمند و قضاوتی به‌عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. برای گردآوری داده‌‌ها از مشاهده و تراکنش‌­های فروش برخط استفاده شد. یافته­‌ها: یافته‌‌های حاصل از به‌کارگیری بازاریابی محتوایی، افزایش 6/ 3 درصدی فروش برخط کتاب را نسبت به وضعیت پیشین نشان داد. این بدان معناست که فعالیت‌‌های بازاریابی محتوایی در متقاعد کردن مخاطبان به خرید در مدت زمان کوتاه تا حدودی اثربخش بوده است. با این‌حال، این احتمال نیز وجود دارد که افراد تحت تاثیر عوامل مختلف تصمیم گرفته باشند خرید غیر برخط خود را افزایش دهند. این امر با توجه به رفتار مصرف‌ کننده‌ در محیط‌‌های برخط قابل توجیه است. به این معنا که افراد در محیط‌‌های برخط به کالایی علاقه‌مند می‌‌شوند؛ اما تصمیم‌ می‌‌گیرند به‌شکل فیزیکی آن‌را تهیه کنند. نتیجه­ گیری: چنانچه بازاریابی محتوایی به‌عنوان تلاش طولانی ‌مدت در نظر گرفته شود؛ با به‌کارگیری و یکپارچه ‌سازی آن با دیگر فعالیت‌‌های بازاریابی نتایج بهتری فراهم می­‌کند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.