Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل سرفصل‌های جدید علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر مبنای شایستگی‌های کارآفرینی در عرصه بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO )

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (34 صفحه - از 5 تا 38)

مقدمه: پژوهش حاضر در نظر دارد با توجه به اهمیت کارآفرینی و اشتغال‌زایی در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به بررسی و تحلیل کیفی محتوای آخرین سرفصل‌های جدید علم اطلاعات و دانش‌شناسی در انطباق با یکی از عرصه‌های ارزشمند و پرمخاطب بازار کسب و کار مبتنی بر وب، یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو بپردازد و از این رهگذر، نقطه شروعی را برای ایفای نقش و کارآفرینی در این عرصه، فراروی متخصصان و دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی قرار دهد. مهمترین مساله پژوهش حاضر این است که شایستگی‌های اصلی کارآفرینی در عرصه سئو چیست و میزان برآورده کردن آن توسط سرفصل‌های جدید رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی چه مقدار است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده کرده است. جامعه پژوهش شامل آگهی­های استخدام قید شده در عرصه سئو در دو سایت معروف indeed.com و monster.com در خارج و سایت Iranjobs.ir در داخل کشور و نیز آخرین سرفصل­های مصوب رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد. یافته­ ها: پس از تحلیل محتوای 261 آگهی استخدام در سایت­های مطرح کاریابی داخل و خارج از کشور، شایستگی‌های اصلی کارآفرینی در عرصه سئو در قالب سازه تحلیل محتوا در پنج مقوله کلی و 39 گویه تدوین شد. تحلیل سرفصل‌های رشته بر مبنای آن نشان داد، در مجموع 66 درصد از شایستگی‌های سئو در سرفصل‌های رشته به‌صورت پراکنده وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، بازنگری و روزآمدسازی محتوای سرفصل‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در عرصه مباحث وب به‌ویژه بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و نیز کارآفرینی از خلاهای اصلی آخرین سرفصل مصوب مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این عرصه است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.