چکیده:
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به مدل وزنی ارزیابی مسجد طراز انقلاب به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی و از نوع مطالعات اکتشافی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، گروهی از خبرگان دانشگاهی و اجرایی بودند که وجه مشترک آنها تسلط و آگاهی کامل به مفهوم مسجد طراز انقلاب بود. گفتنی است که در فرآیند انتخاب این گروه خبره، از روش "نمونه برداری قضاوتی" استفاده شد. بر این اساس، گروهی 15 نفره از خبرگان انتخاب و در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار اصلی جمع آوری دادهها در این تحقیق، پرسشنامههایی بود که بنا به اهداف مختلف طراحی گردید و در میان جامعه آماری مورد نظر توزیع شد. گفتنی است که در این تحقیق، پرسشنامه اول با هدف شناسایی شاخصهای مسجد طراز انقلاب بهصورت باز طراحی گردید، پرسشنامه دوم با هدف غربالگری و دسته بندی شاخصهای شناسایی شده به صورت بسته و بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت تنظیم شد، و نهایتاً پرسشنامه سوم با هدف تعیین اوزان شاخصها و بهصورت مقایسات زوجی طراحی گردید. بعد از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها و جمع آوری دادهها، انجام تجزیه و تحلیلهای لازمه از طریق نرم افزارهای اس. پی. اس. اس، متلب و اکسل در دستور کار قرار گرفت. در این فرآیند، آنالیزهایی همچون آزمون تی (t)، آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی به انجام رسید. نتایج تحقیق منجر به شناسایی 3 دسته شاخص اصلی (شاخصهای استراتژیک، شاخصهای مربوط به ارتباطات بیرونی و حمایتهای اجتماعی، و نهایتاً شاخصهای مربوط به منابع انسانی و ارتباطات داخلی) و 20 شاخص فرعی گردید و وزن آنها تعیین شد. در پایان تحقیق نیز، بر اساس نتایج حاصله، ابزار ارزیابی مسجد طراز انقلاب پیشنهاد گردید.
خلاصه ماشینی:
لذا، در وهله اول سعي شد تا بـا اسـتفاده از آزمـون کولمـوگروف -اسـميرنوف در نـرم افـزار SPSS، از نرمال بودن متغيرها (شاخص ها) اطمينان حاصل شود که نتايج آن در زير قابل مشاهده است : جدول ٢) نتايج آزمون نرمال بودن شاخص ها (کلموگروف -اسميرنوف ) معني کلموگروف شاخص ها تعداد داري اسميرنوف پرداختن به مباحث تنازع بين دين و مدرنيته در مسجد 0/053 1/346 15 پرهيز از سنت گرايي مطلق و توجه به نوانديشي ديني در مسجد ٠/١٦٢ 1/121 15 در دستور کار قرار دادن مهارت هاي زندگي با محوريت سبک زندگي ايراني اسلامي ٠/١١٥ 1/196 15 بررسي چالش هـاي هـويتي و غنـا بخشـيدن و فربـه نمـودن امـر هويـت در 15 1/212 0/106 مخاطبان خود اصالت بخشي به رويکرد تعليمات محوري و عبور از تبليغات محوري در مسجد ٠/٠٧١ 0/293 15 توجه به مصلحت هاي نظام اسلامي با اجتناب از رهيافت تقابل هاي دوتـايي و 15 1/290 0/072 دو انگاري همزماني پرداختن به حسن فاعلي (بيـنش ، کـنش و گـرايش ) و حسـن فعلـي 15 0/310 0/065 (رفتار متناسب با اعتقادات ) ترويج معنويت عقلانيت گرا مبتني بر رويکرد عرفان سياسي امـام (ره ) و رهبـر 15 0/275 0/077 انقلاب اسلامي (مدظله ) آموزش موفقيت عناصر انقلاب اسلامي با رويکرد ميـراث ايرانـي، اسـلامي و 15 1/328 0/059 دنياي جديد مسجد، در جايگاه کانون عبادت 0/096 1/232 15 مسجد، در جايگاه کانون تعليم و تربيت 0/138 1/156 15 مسجد، در جايگاه کانون فعاليت هاي سياسي 0/116 1/193 15 مسجد، در جايگاه مرکز دادخواهي و قضاوت 0/077 1/275 15 مسجد، در جايگاه پايگاه نظامي 0/064 1/313 15 مسجد، در جايگاه پايگاه تعاون و وحدت اجتماعي 0/080 1/268 15 داشتن هيئت امنا ترکيبي (افراد با تجربه ، جوانان ، نوجوانان ، نماينـده خـواهران 15 1/220 0/102 و...