چکیده:
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی مدل تحولی- تفاوت های مبتنی بر ارتباط (DIR) بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دختر شهر مشهد بود. در یک طرح نیمه تجربی، 30 نفر دانش آموز دختر (12-9 ساله) که به صورت خوشه ای چندمرحله ای نمونه گیری شده بودند به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه ای پروتکل مدل تحولی- تفاوت های مبتنی بر ارتباط اجرا شد. برای ارزیابی اعتیاد به اینترنت از مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ بهره گرفته شد. تاثیر مداخله انجام شده به کمک پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری شش ماهه انجام شد. داده ها به کمک آزمون آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس (آنکوا) تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمرات اعتیاد به اینترنت گروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به گروه گواه کاهش پیدا کرده و اثر مداخله درمانی پس از شش ماه نیز هم چنان تداوم دارد. بنابراین می توان مدل تحولی- تفاوت های مبتنی بر ارتباط را مداخله ای موثر برای کاهش شدت اعتیاد به اینترنت دانست.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of DIR-based transformation-change model on reducing internet addiction among female students of Mashhad city. In a semi-experimental design, 30 female students (9-12 years old) who were selected by multi-stage cluster sampling were randomly assigned into two experimental and control groups. For the experimental group, eight sessions of 45 minutes of the transformation protocol protocol-the relationship-based differences were performed individually. Young's Internet addiction test was used to evaluate Internet addiction. The effect of the intervention was performed using pretest, post-test and follow-up six months. Data were analyzed using descriptive statistics and ANCOVA. The results of the data analysis indicated that the average of Internet addiction scores in the experimental group significantly decreased compared to the control group and the effect of the intervention after six months also continued. Therefore, transformational model-communication-based differences can be considered