چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه روان شناختی در پیش بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر بود.روش: طرح پژوهش توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به تحصیل در سال95 می باشد که 89 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی منظم به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.از پرسشنامه هایسرمایه روان شناختی لوتانز و بهزیستی ذهنی دینر جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل آماری داده ها نشان داد که فرضیات پژوهشی در سطح 99/0 از اطمینان معنادار می باشد. نتیجه گیری: بنابراین نتیجه گرفته می شود که سرمایه روان شناختی و مولفه های آن پیش بینی کننده مناسبی برای بهزیستی ذهنی دانشجویان می باشد.
Purpose
This study aims to predict subjective well-being based on psychological capital in female nursing students.
Methods
The design of the study was descriptive – correlation. The statistical population comprised female nursing students of Kashan University of Medical Sciences in the 1395 year. The research sample consisted of 89nursing female students that were selected by the Systematic randomized sampling method. Luthans psychological capital questionnaire and Diener subjective well-being questionnaire was used to measure variables.
Results
The results showed that the hypothesis of this study is significant at the 99% level of confidence.
Conclusion
It concluded that psychological capital could predict subjective well-being in female nursing students.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني بهزيستي ذهني دانشجويان پرستاري بر اساس سرمايه روان شناختي The prediction of subjective well-being of nursing students based on psychological capital قاسم عبداللهي بقرآبادي Ghasem Abdollahi Bagrabadi Psychologist, Message Noor, Tehran مربي روانشناسي پيام نور ، تهران Psy-abdollahi@pnu.
ir چکيده Abstract هدف پژوهش حاضر بررسي نقش سرمايه روان شناختي در پيش بيني The aim of this study is to predict subjective well-being بهزيستي ذهني دانشجويان دختر بود.
It is نتيجه گرفته مي شود که سرمايه روان شناختي و مولفه هاي آن پيش بيني concluded that the psychological capital can predict کننده مناسبي براي بهزيستي ذهني دانشجويان مي باشد.
. subjective well-being in thenursing female students کليد واژه ها : Key words: psychological Capital, Subjective Well-being, سرمايه روان شناختي، بهزيستي ذهني، دانشجويان پرستاري Nursing Students مقدمه بهزيستي ذهني ا١ز زمينه روان شناسي مثبت مشتق شده است و مستلزم داشتن احساسات مثبت براي اطمينان از تجربه و عملکرد مطلوب مي باشد (رايان و دي سي ،٢٠٠١٢).
همچنين ميان مولفه هاي سرمايه روان شناختي (اميدواري،خودکارآمدي، خوشبيني، تابآوري) با بهزيستي ذهني در دانشجويان رابطه مثبت و معنادار مشاهده مي شود.
همچنين نتايج ضريب همبستگي نشان داد کهميانسرمايه روان شناختي و مولفه هاي آن (اميدواري،خودکارآمدي، خوشبيني، تابآوري) با بهزيستي ذهني در دانشجويان در سطح ٠/٩٥ و ٠/٩٩ درصد از اطمينان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
با توجه به نتايج پژوهش يکي از عامل هاي که مي تواند بهزيستي ذهني و سلامت روان را در دانشجويان پيش بيني کند، عامل سرمايه روان شناختي است .