چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش میزان افسردگی و احساس تنهایی دانشجویان دختر خوابگاهی بود. این پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه فاطمیه شهر کرمانشاه است. 24 نفر به روش نمونهگیری داوطلبانه با توجه به ملاک ورود و خروج انتخاب شدند. این افراد بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل، گمارده شدند. مداخله طرحواره درمانی هیجانی طی 9 جلسه بروی گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه افسردگی بک –فرم کوتاه، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان و پروتکل طرحواره درمانی هیجانی لهی بودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان دادند که طرحواره درمانی هیجانی بهطور معناداری منجر به کاهش افسردگی و احساس تنهایی در دانشجویان میگردد (P<0/05). بنابراین طرحواره درمانی هیجانی در کاهش میزان افسردگی و احساس تنهایی موثر است.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of Emotional Schema Therapy in decreasing depression and Feeling loneliness of dormitory girls. This experimental study is a post-test pre-test with the control group. The statistical population of the study was female students residing in Fatemieh dormitory in Kermanshah. Among these students, 24 volunteers were selected according to the entry and exit criteria. They were randomly assigned to experimental and control groups. The Emotional Schema Therapy was implemented during nine sessions in the experimental group. The research tool was Beck-short form Depression Inventory (BDI-S) and the SELSA-S Sensory Loneliness Scale And the therapeutic protocol of the emotional schema therapy. Covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that the emotional health plan significantly reduces the feeling of depression and loneliness)P<0.05). Therefore, Emotional Schema Therapy seems to be effective in reducing depression and loneliness
خلاصه ماشینی:
تأثير طرح واره درماني هيجاني بر کاهش افسردگي و احساس تنهايي دانشجويان دختر خوابگاهي The Effect of Emotional Schema Therapy on Depression and Loneliness in Female dormitory Students پيام ورعي (نويسنده مسئول) Payam Varaee Graduated from the Master of General کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، دانشگاه رازي کرمانشاه Psychology, Razi University of Kermanshah.
Rezvan Darabi Graduated from the Master of Clinical Psychology, ,slamic Azad University of Boroujerd چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر تعيين اثربخشي طرح واره درماني هيجاني بر The purpose of this study was to determine the کاهش ميزان افسردگي و احساس تنهايي دانشجويان دختر خوابگاهي effectiveness of Emotional Schema Therapy in بود.
بنابراين طرح واره showed that the emotional health plan significantly درماني هيجاني در کاهش ميزان افسردگي و احساس تنهايي مؤثر است .
در اين راسـتا يافته هاي پژوهش هاي خالقي، محمدخاني و حسني (١٣٩٥)، رضايي، غضنفري و رضايي (١٣٩٥)، رضايي، قدم پور، رضايي و کاظمي (١٣٩٤) به ترتيب حاکي از اثربخشي طرح واره درماني هيجاني در کاهش شدت افسردگي، انديشناکي، نگراني و علائم ونشانه هاياضطراب بودند.
اما به نظر ميرسد پژوهشي که به طور همزمان بخواهد اثربخشي طرح واره درماني هيجاني بر افسردگي و احساس تنهايي را در دانشجويان بررسي کند انجام نشده است .
بنابراين طرح واره درماني هيجاني در کاهش ميزان افسردگي دانشجويان دختر خوابگاهي مؤثر بوده است .
درنتيجه طرح واره درماني هيجاني در کاهش ميزان احساس تنهايي دانشجويان دختر خوابگاهي نيز مؤثر است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر باهدف تعيين اثربخشي طرح واره درماني هيجاني بر کاهش شدت افسردگي و احساس تنهايي دانشجويان انجام پذيرفت .