Skip to main content
فهرست مقالات

اعتباریابی و رواسازی ابزار پیوند والدینی (PBI) در دانش آموزان

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم) (9 صفحه - از 115 تا 123)

ابزار پیوند والدینی (PBI) مقیاسی بسیار کاربردی برای سنجش فرزندپروری ادراک شده است. در مورد دو یا سه عاملی بودن PBI دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و مطالعات اخیر پنج ساختار عاملی متفاوت را پیشنهاد کرده‌ است. هدف پژوهش حاضر بررسی ضرایب پایایی الگوهای PBI و شناخت الگوی مناسب این ابزار در نمونه ایرانی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 256 دانش‌آموز دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که الگوهای PBI در عوامل مراقبت دارای همسانی درونی خوب و در سایر عوامل از همسانی درونی قابل قبول و یا ضعیفی برخوردارند. همچنین، نتایج تحلیل عامل تاییدی برازش قابل قبولی را برای ساختارهای سه عاملی نشان داد. افزون بر این، نتایج این پژوهش نشان داد که در بین الگوهای سه عاملیPBI ، الگوی کندلر برازنده داده‌هاست و به عنوان ابزاری قابل قبول در اندازه‌گیری روابط والد-فرزندی در جامعه دانش آموزان قابل استفاده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.